האמת של הרב אליהו

רשומה זו מבוססת, באופן חלקי, על מאמר שפרסמתי בזמנו ב"הארץ" תחת הכותרת "עלילות רב העיר צפת". המאמר התפרסם גם באתר "במחשבה שנייה".

 

הרב שמואל אליהו- כל איש וה"אמת" שלו

האמת של הרב אליהו

מדי פעם בפעם צץ הרב שמואל אליהו, רבה הראשי של צפת, ומגיח לחיינו הציבוריים, לרוב בהתבטאות גזענית כזאת או אחרת. פעם תובע הרב לסלק ערבים ממכללת צפת, רק בשל מוצאם, פעם תומך בקול גדול ברצח חפים מפשע אם הם פלסטינים, ורק לאחרונה קרא לצאן מרעיתו שלא להשכיר דירות לערבים.  בתגובה לתמיהות על כך שפקיד ציבור בכיר, המקבל משכורת מהמדינה, מרשה לעצמו לדבר בשפה שלא היתה מביישת פוליטיקאי אנטישמי ברוסיה של תחילת המאה העשרים, טוען הרב אליהו כי הוא "איש אמת". "אני בסך הכל אומר את האמת שלי, את מה שכתוב בתורה," הוא מתגונן.

לאור זאת, יהיה מעניין לבחון הן את השימוש הפוליטי ב"אמת" מצד הרב אליהו וחוג מקורביו, והן את טיבה של אותה אמת. כדי להקדים את המאוחר- הטענה שלי במאמר זה שהרב אליהו אינו רק פונדמנטליסט מסוכן, אלא גם מפיץ בלתי נלאה של שקרים. מעבר לאגדה על רחל אמנו שעזרה לחיילים במבצע עופרת יצוקה, אחראי הרב אליהו באופן ישיר גם להפצתו ברבים של מסמך מזוייף. אלו דברים קשים, אולם כפי שאנסה להראות בהמשך, ניתן להוכיח אותם שחור על גבי לבן.

הרב אליהו- מראשי החץ של הפונדמנטליזם היהודי החדש

לאחרונה, ישראל מתחילה להשתלב במזרח התיכון, אולם לא בדיוק בהתאם לחזונם של הנשיא פרס או יוסי ביילין. מסתבר שגל הפונדמנטליזם ששוטף מדינות כמו מצרים או תוניסיה לא פוסח גם עלינו, ותנועה של פונדמנטליזם יהודי חדש, מעין "אחים יהודים" עולה כגל גועש ועכור על ביצורי החוף הרעועים של הדמוקרטיה הישראלית. כמו מקביליהם בארצות ערב, גם נביאי הפונדמנטליזם היהודי החדש, אנשים כמשה פייגלין או ח"כ יעקב כ"ץ (כצל'ה) אינם מהססים להשתמש בדמוקרטיה לצרכיהם. אולם מחוייבותם לערכיה, כפי שהראיתי במאמר קודם, כאן ב"ינשוף", פחותה אף מזו של האחים המוסלמים במצרים. שלום בוגלובסקי מציע בבלוג שלו ניתוח מעניין של התופעה:

"בדומה למקורותיו בציונות הדתית, הפונדמנטליזם היהודי מוכן לסבול אורח חיים שונה משלו כל זמן שמקבלים את סמכותו ומנהיגותו. להבדיל מהציונות הדתית הקלאסית, הפונדמנטליזם לא מוכן "לרכך" את האידיאולוגיה כדי להתקרב לציבור אותו הוא מתיימר להנהיג. את חוסר הגמישות הם שואבים ממקורותיהם החרדיים, אבל להבדיל מהחרדים הקלאסיים, הם לא מוותרים על עמדת ההנהגה הפליטית ועל תפוצה רחבה של משנתם בתמורה לקיומה בצורה ה"טהורה" ביותר ע"י קבוצה של "מובחרים" אלא שואפים להכניס תחת שליטתם גם את הכופרים. בכך, הפונדמנטליזם היהודי אימץ את האלמנטים הגרועים ביותר משלושת מקורותיו: הציונות הדתית, החרדים והמדינה היהודית.

שמואל אליהו בונה את עצמו כממשיכו של אביו, שכבר עשה כברת דרך ב"החדרת" משנתו, שאיננה אלא כהניזם ללא כהנא, למיינסטרים הישראלי. לא רק שהיה רב ראשי, הוא היה הרב הראשון שנהנה ממעמד של אדמו"ר בציבור הכיפות הסרוגות, שמסורתית לא ייחס לרבנים משקל כזה. מעל מאה אלף איש השתתפו בלוויה שלו ועכשיו, חוג מקורביו ושמואל בראשם טורחים לעשות לו קנוניזציה, להופכו לקדוש פוסט-מורטם ולמנף את הקדושה לטובת שאיפותיו הפוליטיות של הבן."

חשיבותו של הרב אליהו בתנועה הפונדמנטליסטית החדשה הופכת אותו לדמות מפתח בעולם הפוליטי הישראלי, ונותנת תמריץ ממשי לבחון אותו ואת משנתו בשבע עיניים.

משני צידי הגבול: מיצירותיו של הרב אליהו

בקיץ 2009 הפיץ הרב שמואל אליהו ברבים מסמך מזוייף. היינו- הוא שיקר לציבור במצח נחושה. ואיש, כמעט, לא פצה פה וצפצף.

משני צידי הגבול: סיפורו של קצין חיזבאללה שריגל למען ישראל. האמנם?

באותו הקיץ, כתב הרב אליהו אחרית דבר לחוברת בשם "משני צידי הגבול" שהופצה במשך זמן מה בבסיסי צה"ל. מג"ד נחשון, סא"ל תמיר שלום, אפילו כתב לספרון הזה הקדשה קצרה, ועד היום אפשר למצוא אותו בקלות באינטרנט. ואכן, מדובר בספרון מרתק ואף מבדר למדי שמגולל, כביכול, את עדותו של לוחם החיזבאללה אבראהים, שריגל עבור המוסד, ברח לישראל ולבסוף התגייר ושינה את שמו ל"אבי". עד לסוף הטוב, עובר "אבי" הרפתקאות מסמרות שיער בין  "מחבלי חיזבאללה" כמיטב המסורת של סרטי ג'יימס בונד. בין היתר, מספר "אבי" כי השתתף במשלחת חשאית מטעם נסראללה לאפיפיור ומנהיגים אירופים, כדי לתכנן ביחד איתם את חיסול מדינת ישראל.   האפיפיור מתכנן לעשות זאת, ניחשתם נכון, על ידי מימון ארגוני שמאל בתוך המדינה כדי "לפוררה מבפנים" (הקרן החדשה לישראל?)

 לפי עדותו של חייל מילואים ל"הארץ", חיילים שקראו את החוברת השתכנעו בנכונות הכתוב בה ואף קבעו כי "זו האמת על הערבים" (שרובם מוצגים בה כמפלצות רצחניות וצמאות דם). הרב שמואל אליהו לא רק כתב את אחרית הדבר לחוברת, אלא גם טען כי הוא עצמו גייר את "אבי" – ובכך נטל אחריות על הסיפור כולו. עוזרו של הרב, דוד מנחמוב, אף אישר את הדברים בשיחה עם "הארץ", והבהיר כי "אבי" אכן התגייר, אבל אם תהיתם, אז אל דאגה – "הוא עדיין מתנהג כמו ערבי".

אלא שכל המעיין בחוברת בביקורתיות מה, יווכח במהרה כי מדובר בזיוף מגושם, שפוברק ככל הנראה על ידי הרב אליהו ואנשי חוגו. הטקסט, למשל, עמוס לעייפה בטעויות מביכות על האיסלאם והמזרח התיכון ששום אדם בעל רקע ערבי לא יעשה: ארגון חיזבאללה השיעי הופך, במחי יד, ל"סניף של האחים המוסלמים, אין הבדל בין מחנות פליטים פלסטינים לכפרים שיעים, כובש ירושלים צלאח א-דין הופך ל"נאצר א-דין", ואפילו האיראנים מוגדרים כ"ערבים". גם הרעל והשנאה שנשפכים מהחוברת כנגד אירופה והאפיפיור מזכירים באופן חשוד את עלוני השבת החרדיים-לאומיים הרבה יותר מאשר את השיח המוסלמי הרלוונטי. מעניין לציין, שכותבי החוברת מוצאים בכל זאת נקודת זכות אחת באיסלאם הפונדמנטליסטי האיראני – חוקי ה"צניעות". כנראה שיש ברבנות הראשית צפת כאלו שרוצים להכיל את חוקי הרעלה האיראניים גם בישראל.

כדאי אם כן, שכל תלמידיו של אותו "איש אמת", תושבי צפת והציבור כולו, יידעו כי הוא אינו רק גזען וקנאי אלא גם זייפן. אולם הדברים גרועים מכך: בספרון, טוען "אבי" כי הפליטים הערבים ברחו ב-1948 לא בגלל שגירשו אותם או בשל אימת המלחמה, אלא משום שהבינו שאלוהים נתן את הארץ ליהודים. כך, מקושרת התביעה הדתית לארץ ישראל לשלילה מוחלטת של זכות הערבים לגור בה, "כי כך החליט אלוהים". הרב אליהו אף הדגיש נקודה זו במאמר נוסף שפרסם בעקבות הפצת החוברת. לאור זאת, לא ניתן אלא לתהות האם הרב הראשי לצפת מכשיר את הקרקע האידיאולוגית לטיהור אתני עתידי של ערבים ממניעים דתיים. זו היא בושה וסכנה למדינה וצה"ל שספרון השטנה הזה הופץ בבסיסיו, ולו לזמן קצר. גם הממשלה צריכה להסיק מסקנות בנוגע להתאמתו של הרב אליהו לתפקיד הציבורי שלו בצפת – ויפה שעה אחת קודם.

האדם הזה צריך להיות מוקע בראש חוצות.

 לפני פרסום המאמר, ניסיתי, לשווא, ליצור קשר עם הרב שמואל אליהו כדי להשיג את תגובתו. האימייל של המועצה הדתית צפת, בראשותו, אינו פעיל, וגם אתרים שמפרסמים את שיעוריו אינם יודעים כיצד ליצור איתו קשר. מכיוון שעוזרו של הרב אליהו הודה באחריות לפרסום החוברת "משני צידי הגבול" במאמר ל"הארץ", הרגשתי שזכות התגובה כבר ניתנה ולפיכך החלטתי לפרסם את הרשומה מחדש, בגירסה מורחבת. ובכל זאת, אם הרב אליהו או מישהו מטעמו ירצה להגיב, אשמח לפרסם את התגובה במלואה, כאן ב"ינשוף". אם יוכיח שאני טועה, אשמח לתקן את הטעות ולהתנצל בפומבי.

אודות דני אורבך

ברוכים הבאים לבלוג "הינשוף"! קוראים לי דני אורבך, ואני דוקטורנט להיסטוריה באוניברסיטת הרווארד, חוקר הפיכות צבאיות, טרור פוליטי, התנקשויות ואי ציות צבאי ביפן, סין, גרמניה ובכלל. בעבר פרסמתי בעברית את הספר "ואלקירי- ההתנגדות הגרמנית להיטלר" בהוצאת ידיעות אחרונות. הבלוג הזה יעסוק בפוליטיקה, היסטוריה, ושאר נושאים המעניינים אותי.

פורסמה ב-דצמבר 5, 2011, ב-ינשוף פוליטי-מדיני ותויגה ב-, , , , , , , , . סמן בסימניה את קישור ישיר. 41 תגובות.

  1. הצופה הבודד

    איחולי, סוף-סוף מישהו הצליח ליצור זיוף כל-כך מגושם ואידיוטי, ששם את "מתנת קונסטנטין" הרחק מאחור…
    מה שהברנש לא מבין, זה עד כמה שטויות מהסוג הזה עשויות לחזור כחרב פיפיות. כלומר, אם רב מרשה לעצמו לחטוא בטווית סיפור-מעשיות כל-כך גס, אולי גם לפרשנויות דרבנן אחרות – לרבות ובעיקר לכתבי הקודש, יש להתייחס באותו מידה של רצינות?

  2. בחיי שאם זה לא היה מצחיק כל כך זה היה ממש עצוב. או שאולי ההיפך?…

    בכל אופן הרעיון של משלחות חשאיות למנהיגים אירופיים ולאפיפיור בניסיון לחסל מדינות נשמע לי ממש מוכר מאיפשהו. ואל תגרום לי להתחיל אפילו לדבר על התמיכה בחוקי הצניעות ועלונים חרדיים!

    עוד כמה כאלו מכהנים בתפקידים ציבוריים וניהוליים ואבדנו.

  3. והדבר העצוב ביותר הוא שהברנש הוא עובד מדינה. היינו- אנחנו מממנים את המשכורת השמנה שלו.

    • הצופה הבודד

      הדבר העוד יותר מצחיק זה, שברגע שמישהו יעז לדבר בפומבי – לא על לאסור אותו חלילה, אלא פשוט לנתק אותו מעטיני התקציב הציבורי, הוא יתחיל
      קונצרט יבבות שלם על פגיעה בחופש הביטוי…
      (כפי שאמרתי בהזדמנות אחרת: אני לא תומך בשלילת חופש הביטוי ממי שמתבטא בגזענות, כי זה מדרון חלקלק ומסוכן מדי, אבל למה לעזאזל צריך לממן את התכשיטים האלו מהקופה הציבורית?)

      אבל אם כבר – מה שמפחיד זה לא פניני החוכמה של מוציא הפאתוות התורן מטעם "האחים היהודים", אלא העובדה שיש יותר ויותר חיילים קרביים וקצינים שנוהים אחרי החבורה הזו. ברגע האמת, אני תמה האם אפשר לסמוך על קצין שגדל בישיבה של הרב לבנון (זה שמודה בפה מלא שהמטרה היא מדינת הלכה, ושקובע ששמיעת שירת נשים הוא "יהרג ובל יעבור"), יותר מאשר ממשלת ויימאר יכלה לסמוך על חיילים קרביים (מוכשרים ונמרצים לא פחות) ששירתו בפרייקורפס כאלו ואחרים.

      גרסה 'אמונית' של הפוטש של קאפ כבר לא נשמעת לגמרי מדע בדיוני…

      • אם כי חשוב לומר, שבהתנתקות רוב מוחלט של החיילים הדתיים צייתו באופן מלא לפקודות.

      • הצופה הבודד

        יש להבדיל בין דתיים באורח כללי לבין בוגרי כל מיני ישיבות סלאפיסטיות למיניהן. כמו כן, יש לשים לב שהימין הקיצוני הפיק לקחים ועשה כברת דרך משמעותית מימי ההתנתקות – גם הם שמו לב למה שציינת ומתכוונים לשנות את המצב הזה.

        לכן, עם כל הכבוד הראוי לכשרון הלחימה ולמוטיבציה של בוגרי מוסדות כאלו, היה צריך למצוא את הדרך להרחיק אותם מצה"ל
        (שמעתי שמזג האוויר בסומליה (ותנאי השירות האמוני ב"אל-שבאב") נפלא לאחרונה…)
        ממש כמו שבתקופות אחרות היה ראוי להזהר (ונזהרו) מסטאלינסטים אדוקים, שבזמנו היה להם פוטנציאל להפוך לסכנה.

      • כמו אותו קיבוצניק אגדי שהחליט לקבוע את מגוריו בקיבוץ דן בצפון, כדי שיהיה הראשון לקבל את פני הצבא הסובייטי הגואל…

        לדעתי הפיתרון הוא לבטל את ההסדר לישיבות סלפיסטיות, כמו זו של הרב לבנון. אם ירצו, שישרתו כמו כל חייל.

      • הצופה הבודד

        גם, אבל לא רק.
        קיצונים מסוחררים, מהשמאל ומהימין, לא צריכים לקבל נשק לידיים ובוודאי שלא צריכים להיות קצינים וחשופים למידע סודי.
        (רק שבד"כ המסוחררים משמאל בכלל מסרבים להתגייס ופוטרים אותנו מעונשם)

      • זה מאוד בעייתי להחליט שמישהו לא יכול לקבל תפקיד קרבי רק בגלל שהוא מחזיק בדעות מסוימות, זה מדרון חלקלק.
        מה שכן, אני מסכים עם דני שצריך לבטל את ההסדר עם ישיבות שמטיפות לקיצוניות.

      • יש בצבא עניין של סיווג בטחוני. תאר לך- היית מוכן שמישהו יקבל תפקיד מסווג במודיעין, למשל, אם הוא תומך בתנועות שמאל קיצוני שדוגלות בחרם על ישראל?

      • בשביל זה יש ראיון ביטחוני שבמסגרתו קובעים האם יש סיכון סביר שאדם מסוים יסגיר מידע מסווג. בהחלט יתכן שאדם בעל דעות שמאלניות קיצוניות הוא אזרח נאמן מאוד של המדינה ולעולם לא יבגוד בה בצורה כזו. במקרה כזה כמובן הייתי עושה בדיקה מעמיקה עם פוליגרף אבל לא פוסל אותו על הסף רק בשל דעותיו.

      • אני מסכים איתך, אבל זה עניין של סיכון, ולפעמים לא צריך לקחת אותו. אם נחזור לצד הימני של המפה הפוליטית, תהית פעם למה מתנחלים במאחזים לא חוקיים תמיד מקבלים התראות מראש על פינוי ומצליחים להתארגן בזמן? זה כי יש להם חפרפרות בתוך הצבא שמוסרות להם מידע.

      • עמוס בן-ישראל

        אני דווקא מסכים עם אלי (נדיר בדיונים פוליטיים) אני לא חושב שיש צרוך בפסילה גורפת. נראה לי שבדיקה יסודית + טיפול במקרים של ניגוד עניינים (למשל מישהו שיש לו תפקיד משמעותי יותר מחפ"ש בפינוי של משפחה או חברים) יספיקו – וכמובן טיפול במדליפים. כשמתפרסמת כתבה שלא נוחה לאיזה אלוף יודעים לשים את היד על המקור.

        לישיבות בעייתיות הייתי מפסיק את ההסדר (ואת ההסדר בכלל אלא אם הייתי משתכנע אחרת) אבל אני ממילא אשמח אם אפשר למצוא דרך להקל על מי שאפשר שלא יהיה שם שלא להיות שם ולתגמל טוב את מי שמתאים ונחוץ (אם כי זה כנראה לא פשוט)

      • אבל שניכם מסכימים שהרב שמואל אליהו לא צריך לקבל משכורת ממדינת ישראל?

      • אני לא יודע למה מדינת ישראל צריכה להחזיק בכלל מערך רבנות. אם יש תחום שהייתי מפריט בלי נקיפות מצפון זה הדת. מעבר לזה אם אפשר לקשור אותו למעשה פלילי הוא צריך לשבת בכלא, אם הוא עבר על תקנון כזה או אחר צריך לנקוט בסנקציות המתאימות, אולי שווה לגבש תקנון לרבנים.

        מה שצריך לזכור זה שדעות חשוכות אנשים כאלה יבטאו בכל מקרה, ולפעמים להראות נרדפים ע"י הממסד רק עוזר להם. מה שצריך זה להוקיע אותם כשקרנים ולא לשתף פעולה ולהפיץ את השקרים. זה מאוד קל להטפל דווקא אליו – אבל זה הופץ בצבא כי היה מי שקרא את זה וחשב שזה חומר שנכון להפיץ. וגם הוא מקבל (או לפחות קיבל בזמנו) משכורת מהמדינה – ולבן אדם הזה אסור לעסוק בפוליטיקה כי הוא חייל.

        הבעיה שלי היא פחות מה שאומר רב כזה או אחר אלא העובדה שדברים כאלה מתקבלים ולא נדחים בשאט נפש ושיש מי, גם בתוך הממסד (ובפרט הצבאי שיש עליו מגבלות מיוחדות) שמפיץ דברים כאלה.

      • אני מסכים עם עמוס, המדינה לא צריכה לממן אנשי דת וצריך בהחלט להפריט את מערך הרבנים, הישיבות ואת הרבנות הראשית רצוי לפרק(אבל זה דיון אחר).

      • למעשה, זה דיון קשור מאד.

  4. זה אותו רב אליהו, שאחרי שפרסם עלילות אלף לילה ולילה על רוח רפאים בשם "רחל אימנו" שעזרה לחיילי צה"ל במבצע האחרון בעזה, הסביר ש"מותר לשקר כדי לחזק את האמונה". אמינות אינה הצד החזק שלו. גם לא קומן סנס.

    דווקא כאדם דתי, אני מזועזע וסולד מגישתו, המטומטמת להפליא, שמביאה רק נזק.

    • אני מאד מזדהה עם העמדה שלך, וחושב שהוא גורם נזק גדול לדת לא פחות, או אפילו יותר, מאשר לחברה ולמדינה.

    • משהו יכול לשלוח לי קישור למקום בו הרב אליהו הסביר ש"מותר לשקר כדי לחזק את האמונה" ? (מתמטיקאי..?)

      • תוכל לתת יותר פרטים על הציטוט? לא זכור לי ציטוט מדויק כזה, אם כי זה אכן קרוב מאד לרוח הדברים שאמר אליהו במקומות שונים.

      • היי דני,
        אני מתכוון למה שכתב "מתמטיקאי" בתגובה למעלה, אני אישית לא מצאתי מקום בו הוא אמר כך, ויעזור לי מאוד אם אמצא. גם משהו דומה יתקבל בברכה!

  5. אתה מביא "ראיה" אחת בלבד, הראיה היא כך לשיטתך:
    הרב אליהו נתן אחרית דבר לחוברת (אותה לא קראתי)
    מכאן שהרב אליהו הפיץ את החוברת
    מכאן גם שהרב אליהו כתב את החוברת ולמעשה זייף אותה.

    אתה לא מרגיש עלוב להשתמש בלוגיקה עקומה כל-כך?
    הבה נניח שהחוברת שקרית (ולא שהתרגום גרוע או משהו), בא מישהו וביקש אחרית דבר וסיפר הרב אליהו את מה שהוא מכיר (שהכותב התגייר). זה הופך אותו לאחראי?

    זה אפילו לא כמו נתינת הסכמה לספר.

    אני מעיד שחיפשת את כתובת המייל של הרב אליהו.

    • יצחק, לצערי אתה טועה ומטעה.

      הרב אליהו לא רק כתב את אחרית הדבר לחוברת, אלא כתב במפורש הוא עצמו גייר את אותו "אבי". כמו כן, בראיון עם "הארץ", העוזר שלו, דוד מנחמוב, אישר את הדברים וטען מחדש שהסיפור בחוברת נכון.

      • אז הוא גייר את אבי. איך זה הופך אותו לכותב הסיפור עם כל הפרטים?
        העוזר של הרב, נזכור שהוא לא הרב, אמר שהסיפור נכון? נניח. זה אומר שכל הפרטים שם מדוייקים? לא.

        קפצת להסיק מסקנות ללא יסוד סביר.
        במקומך הייתי שוקל למחוק את הפוסט

      • להיפך, לא רק שלא אמחק אותו, אלא שגם אבליט אותו בכל צורה ובכל דרך.

        אם תקרא את אחרית הדבר של הרב אליהו לחוברת, תראה שהוא מאשר בה את כל פרטי הסיפור. ז"ת- הוא גייר את "אבי" ביודעו שמדובר באיש חיזבאללה שהתגייר, ויצר איתו קשר דרך המוסד. כלומר, אם הסיפור שקרי, אזי הרב אליהו משקר. ולפיכך מדובר באדם שאסור לו למלא שום תפקיד ברבנות, אסור לו להיות דיין ובוודאי שאסור לו ללמד בישיבה. תלמידיו צריכים להיות הראשונים להוקיע אותו.

        בהנחה שהוא באמת שיקר וזייף מסמך, האם תסכים איתי בנושא הזה? האם לאיש תורה והלכה מותר לשקר?

      • יופי, הטרחת אותי לבדוק בעצמי ולגלות שלא דובים ולא יער ממה שאמרת.

        הבלים!
        כל מה שכתב הרב אליהו שהוא הכיר את אבי ושמע על מעלליו מאל"מ צחי, שהיה מרגש להכיר את אבי וגם החתונה הייתה מרגשת.
        אל"מ צחי כתב שפיקד על אבי במוסד. הוא הוסיף שהספר מלא באי דיוקים על מנת לשמור על החיים של אבי ושל משפחתו.
        בתחילת החוברת כתוב במפורש "בספר שונו שמות ופרטי אירועים על מנת לשמור…"

        הטענה שלך שאין במוסד בעלי דרגות? א. מניין לך. ב. אתה חושב שאין במוסד בעלי דרגות צהליות בכירות?

        לדעתי אתה חשוף כאן לתביעת דיבה הגונה + יסוד להניח שאתה מתגולל עליו מטעמים פולטים.
        האם תסכים שנחפזת להסיק מסקנות?

        ___
        האם מותר לאיש מצפון לשקר?
        כיהודי אענה בשאלה. אחד רוצה להרוג מישהו, סתם, החבאת אותו בבית, בא הרוצח העתידי ושואל אותך איפה מישהו? מה תענה לו? הלך רחוק בכיוון ההוא או פה אצלי בבית?

      • אם אליהו ירצה, הוא מוזמן לתבוע אותי. אני חוזר ואומר שהוא שקרן וזייפן, ואם יתבע קלונו ייחשף ברבים. למעשה, הוא יעשה לי את העבודה באופן יעיל בהרבה. למרבה הצער, אני היסטוריון ומתמחה בחשיפת מסמכים מזוייפים. לא כדאי לאליהו לעמוד מולי בערכאות, הוא יצא משם קטן ואומלל מאד.

        בנוגע לדיון עצמו, אני לא יודע אם שמת לב לסתירות ולבעיות בדבריך שלך.

        נכון שבמוסד יכולים לעבוד בעלי דרגות בכירות *לשעבר*, אולם אין בו למיטב ידיעתי קצינים בשירות פעיל. אבל נעזוב את זה לרגע. נעזוב גם את העניין התמוה- שבכיר במוסד מספר על מבצעים חשאיים בעלוני שבת חרדל"יים.

        הבה נתחיל מהנחת יסוד, שנראה ששנינו מסכימים עליה, שהחוברת עצמה מזוייפת. שום לבנוני לא יכול לכתוב שהחיזבאללה היא חלק מהאחים המוסלמים, שצלאח א-דין נקרא נאסר א-דין וכיוצא בזה. לא יתכן גם שפרטים כאלה שונו כדי להגן על זהות המוסר. לשם כך משנים שמות מקומות, אנשים וכיוצא בזה. אולם כאן, הנרטיב הבסיסי של הסיפור מראה שהוא שקרי. לשם השוואה, דומה הדבר לכך שיהודי ישראלי יכתוב, למשל, שחרדים הם אתיאיסטים, ששמו הפרטי של דוד המלך היה שאול, שיוסי ביילין הוא פעיל ליכוד ותיק ושהאיחוד הלאומי הוא תומך נלהב בהקמת מדינה פלסטינית ובחלוקת ירושלים. הטעויות הן באותו סדר גודל.

        ואני בכלל לא מדבר על תיאוריות הקונספירציה המופרכות (אתה באמת מאמין שהאפיפיור קיבל משלחת של אנשי חיזבאללה באירופה וסיפר להם על התוכניות הסודיות של הותיקן להשמיד יהודים?)

        אם החוברת מזוייפת, נובע ש"אבי" לא היה פעיל חיזבאללה מעולם, לא לבנוני ולא ערבי, *וככל הנראה לא קיים אדם כזה.* מכאן, גם אל"מ צחי לא יכול להיות קצין המוסד שגייס אותו. לא רק "אבי" לא קיים, אלא "אל"מ צחי" מזוייף אף הוא.

        ואם "אבי" לא היה סוכן מוסד, הרי שצחי לא היה יכול לפנות לאליהו כדי שיגייר אותו.

        בקיצור- לאיפה שאתה לא מסובב את הסיפור, אליהו מסתבך בשקרים עד צוואר.

        אבל אם אתה סבור שלגיטימי שרב בישראל יזייף וישקר- שיבושם לך. מבחינתי לגיטימי לחשוף אותו במלוא קלונו.

        אם אתה רוצה לחלוק עלי- אנא אמור לי היכן בדיוק טעיתי בדברי שלעיל.

      • האם לשיח' אל-אזהר היית מסיר את התואר? נכון המעמד של השח' מרכזי יותר יחסית אבל העיקרון דומה.

        אתה ממשיך לגבב מילים.
        לא הרב אליהו מחבר הספר. היחיד שמתיימר לחשוב כך הוא אתה.

        בהחלט שאם יתבע אותך יעשה לך את העבודה, לא שלא ינצח אלא שאם יתבע יאלץ לפרסם אותך על הדרך.

        אף אחד לא אמר שאל"מ צחי פעיל בצה"ל או במוסד כיום והנה הופלה השאלה פה (זו אולי לא התשובה אבל מספיקה תשובה כלשהי לעקור את הקושי)

        כיודע לך סיפור מעניין יש בו ערך עיתונאי ואולי בסיפור הזה רצו להפיק ממנו מטרות נוספות – לא קראתי כידוע. אם הסיפור עובר את הצנזורה מדוע לא לפרסם אותו? הרי זה נשמע סיפור מעניין.

        הנחת היסוד היא שהספר מבוסס על מאורעות אמת שעברו עיבוד משמעותי על מנת לא לחשוף אנשים לסכנה. אני לא יודע אם הספר נכתב בערבית ותורגם על ידי מתרגם כושל או שסתם לא הבנת כמה דברים והחלטת שהם טעות. אני כבר לא יכול לסמוך על שיקול הדעת שלך אחרי שאתה חושב שהרב אליהו כתב את הספר הזה למרות שמפורש שלא.
        למשל ההוכחה שלא ייתכן שהאפיפיור יקבל אנשי חיזבללה לפגישה. לך זו נשמעת הוכחה נפלאה לי זה משונה אבל לא יותר מוזר מטענה המשונה שיכול מישהו לומר שהיטלר ימ"ש שיתף את המופתי ברעיונות שלו (ולזה משום מה יש תיעוד).

        אם החוברת מזוייפת לכל היותר נובע מזה שהרב אליהו תמים או האמין לסיפור גדול כשבפועל מדובר על נפלאות קטנות בהרבה.
        זה נובע מזה שהמשוואה X/=Y לא אומרת גם שX=-Y היינו אם מישהו אמר משהו לא נכון אין פירוש העובדה שהכל הפוך ממה שטען. לא אני צריך להוכיח אי המצאות שקרים אלא אתה צריך להוכיח הימצאותם.

        אם הרב אליהו היה הכותב אולי היה מקום להתחיל לחשוב כדבריך אבל הוא לא. איך שאתה לא מסובב את זה הוא לא אחראי למה שכתוב שם.

        ___
        כל בעל מצפון צריך להציל חיי אדם (שראויים להצלה) גם במחיר שקר – אך זה לא נוגע לעניין פה.

      • הרב אליהו לא חתום על החוברת- אבל הוא טוען שמה שכתוב בה אמת לאמיתה, ומשתמש בה בתעמולה שלו- ולפיכך הוא אחראי לתוכנה. כמו כן הוא טוען שפגש אנשים שלא היו ולא נבראו, ולפחות במובן זה הוא משקר. אם אבי לא היה איש חיזבאללה שהתגייר, אז כיצד המוסד ביקש מהרב אליהו לגייר אותו? אתה הרי תלמיד חכם. אתה צריך להבין שלפחות כאן יש סתירה שאי אפשר להסביר אותה בשום דרך חוץ משקר.

        ומדוע עוזרו של הרב אישר את הדברים *בשמו* בשיחה עם "הארץ"? האם יתכן שהרב לא יודע מה הדובר שלו אומר לתקשורת? ואם הדובר שלו אמר דברים שאינם על דעתו, מדוע לא הכחיש?

        אם הוא ירצה, זכותו לתבוע אותי. אם ירצה להגיב- גם זכותו ואפרסם את תגובתו המלאה. אם יוכיח לי שטעיתי, אתקן. אתה בינתיים לא הצלחת לצערי להוכיח.

        אני לא אחראי על שייח' אל אזהר. אם הייתי מוסלמי, בוודאי שהייתי נזעק כנגדו במידה והיה מזייף מסמכים. תגיד לי, אתה חושב שזו כבודה של התורה- שהממונים עליה הם שקרנים וזייפנים? דווקא כאדם דתי שכבוד התורה חשוב לו, אתה צריך לקחת ברצינות את ההאשמות נגד הרב אליהו. הרי אם שיקר וזייף, אפילו להשקפתך מדובר בחילול השם.

        לפגישות של המופתי עם היטלר יש תיעוד מרובה (למשל תיעוד גרמני, עדים רבים שנכחו בפגישות). כאן מדובר בסך הכל במסמך מזוייף אחד.

      • דני, אתה לא אומר אמת.
        כל מה שנכתב ב'סוף הדבר' של הרב אליהו הוא שהוא מכיר את האדם, טיפל בגיור שלו וערך את החתונה שלו. בשום מקום לא נכתב שהכל אמת לאמיתה (זה היה מטורף לכתוב את זה כאשר בפירוש הפרטים עברו שינויים מטעמי ביטחון).

        התפיסה שלך כל כך שחור או לבן שאפשר להשתומם מאוד. אצלך או שכל הסיפורים מדויקים עד הסוף (למרות שכתוב מפורש שלא) או ששום דבר לא נכון.

        אני לא הולך להגיב למה שאמר העוזר או לא. אני לא יכול לסמוך עליך שהמידע שאתה אומר מדויק לאור ההבנה העקומה בסיפור זה.

        אתה לא מבין עוד דבר, אתה צריך להוכיח שמישהו משקר לא האחר צריך להוכיח שאמר אמת קוראים לזה חזקת החפות.

        את השח' הזכרתי רק כגערה עבורך שלעתים אתה מתרשל בהזכרת תוארו של הרב.

        לא מצאתי כל סמך לכך שהרב אמר ולו דבר אחד לא נכון.
        לא טענתי שהמופתי של ירושלים לא נפגש עם היטלר. טענתי שהדבר לא מוזר כל-כך.

        אני לא הולך להמשיך להגיב להשמצות הרעועות בפוסט הזה. ירצה הרב יתבע אותך, ירצה יכתוב תגובה או יתעלם (אם יגיע אליו). ומי יודע אולי יבוא לך שכל ישר מאיפה שהוא, אולי?

      • יצחק, אני מכבד אותך מאד ולא אגרר להשמצות אישיות. את הרב אליהו אינני מכבד כלל וכלל. מצטער.

        אתה לא חייב לסמוך עלי, זה היופי בכתיבה היסטורית. הכל מתועד וממוסמך בלינקים. את דברי עוזרו של הרב תוכל למצוא בלינק בתוך הפוסט. כמו כן, אין הכחשה של הדברים הללו מצד הרב או מישהו מטעמו.

        לא יעזור- הרב אליהו כותב במפורש ש"אבי" הופנה אליו בידי המוסד. אם הסיפור לא נכון- אז לפחות הפרט הזה הוא שקר גס.

        בשום אופן אין לי תפיסה של "שחור ולבן", וסיפורים אכן יכולים להיות מדוייקים בחלקם. אבל כאשר יש טעויות קריטיות בציר הבסיסי של הסיפור, ניכר שכותב הסיפור אינו ערבי או לבנוני- וזה מפיל את כולו. לטעויות הבסיסיות שבספרון אין שום קשר להסתרה מטעמי ביטחון. אני היסטוריון- איתור מסמכים מזוייפים זה חלק מהמקצוע וההכשרה שלי, ואיתרתי כבר זיופים הרבה יותר מתוחכמים מזה של הרב אליהו- כאלו שאחראים להם פרופסורים והיסטוריונים שידעו להסתיר את מלאכתם היטב. ובכל זאת, כשהיה צריך לחשוף שקרים ולהתעמת מול אנשים מפורסמים בתחומם בפומבי, לא היססתי לעשות את זה. מה לעשות, האמת חשובה לי יותר מדי.

        נראה לי שאתה לא מבין את המושג "חזקת החפות". חזקת החפות תקפה במשפט פלילי. היינו- אם הייתי רוצה להעניש את הרב אליהו על דבריו, אז היה צריך להוכיח שהוא שיקר. גם במקרה כזה, מאד קל לעשות זאת על ידי שיטות בסיסיות לבדיקת מסמכים מזוייפים (בחלקן השתמשתי במאמר). אבל מי שמנסה לקדם סיפור על כך שהאפיפיור זומם להשמיד את היהודים, עליו להוכיח את אמיתות דבריו. זו לא דיבה לדעתך, דרך אגב?

      • וכמובן, העוזר של הרב הגיב לכתבה ב"הארץ" בשמו. הרב אליהו המשיך, הבליט וסיפר את הסיפור מחדש גם במאמרים אחרים שלו.

        2012/1/25 Danny Orbach

        > להיפך, לא רק שלא אמחק אותו, אלא שגם אבליט אותו בכל צורה ובכל דרך. > > אם תקרא את אחרית הדבר של הרב אליהו לחוברת, תראה שהוא מאשר בה את כל פרטי > הסיפור. ז"ת- הוא גייר את "אבי" ביודעו שמדובר באיש חיזבאללה שהתגייר, ויצר > איתו קשר דרך המוסד. כלומר, אם הסיפור שקרי, אזי הרב אליהו משקר. ולפיכך מדובר > באדם שאסור לו למלא שום תפקיד ברבנות, אסור לו להיות דיין ובוודאי שאסור לו > ללמד בישיבה. תלמידיו צריכים להיות הראשונים להוקיע אותו. > > בהנחה שהוא באמת שיקר וזייף מסמך, האם תסכים איתי בנושא הזה? האם לאיש תורה > והלכה מותר לשקר? >

      • ועוד דבר. אחרית דבר נוספת לחוברת נכתבה על ידי "איש מוסד" המזדהה כ"אל"מ צחי", וטוען שהוא למד בישיבה עם הרב אליהו והפנה את "אבי" אליו. ראשית כל, במוסד אין דרגות צבאיות ועובדיו הם אזרחים. שנית, שום איש מוסד לא יספר על מבצעים חשאיים בעלון שבת של בית כנסת. גם כאן מדובר בזיוף שהרב אליהו אחראי לו.

        2012/1/25 Danny Orbach

        > להיפך, לא רק שלא אמחק אותו, אלא שגם אבליט אותו בכל צורה ובכל דרך. > > אם תקרא את אחרית הדבר של הרב אליהו לחוברת, תראה שהוא מאשר בה את כל פרטי > הסיפור. ז"ת- הוא גייר את "אבי" ביודעו שמדובר באיש חיזבאללה שהתגייר, ויצר > איתו קשר דרך המוסד. כלומר, אם הסיפור שקרי, אזי הרב אליהו משקר. ולפיכך מדובר > באדם שאסור לו למלא שום תפקיד ברבנות, אסור לו להיות דיין ובוודאי שאסור לו > ללמד בישיבה. תלמידיו צריכים להיות הראשונים להוקיע אותו. > > בהנחה שהוא באמת שיקר וזייף מסמך, האם תסכים איתי בנושא הזה? האם לאיש תורה > והלכה מותר לשקר? >

  6. בהתחלה גם אני חשבתי שהסיפוק מפוקפק, אולם מסתבר שהאיש התראיין אצל צבי יחזקאלי בערוץ 20. כידוע, רק אנשים קיימים יכולים להתראיין. טעיתי, הסיפור מוזר אך (כנראה בשינוי כמה פרטים) אמיתי!
    http://www.inn.co.il/News/News.aspx/285542

    • שמואל, זה שמישהו עם כיפה, זקן ומבטא ערבי התראיין לצבי יחזקאלי זה עוד לא אומר כלום. שמת לב, למשל, שהדברים שהוא אומר בראיון סותרים משמעותית את מה שנכתב בחוברת ההיא?

  1. פינגבק: כן, לשבור! « הינשוּף

  2. פינגבק: "לא יתחילו עם אחותי!" מה מסתתר מאחורי המאבק ב"התבוללות"? « הינשוּף

  3. פינגבק: "לא יתחילו עם אחותי!" מה עומד מאחורי המאבק ב"התבוללות"? | דני אורבך

  4. פינגבק: A Black Flag- The Kafr Qasim Massacre and its Hidden Meaning | The Owl: Danny Orbach's Blog

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: