שיקוי הערפדים האסור: טֶבַח מי ליי ופשרו

ב-16 במרץ, 1968, פשטו חיילים אמריקאים על הכפר הוייטנאמי מי ליי, וחוללו שם את אחד ממעשי הזוועה הידועים ביותר במלחמת וייטנאם. כיצד היו מסוגלים נערים "ירוקים" שבקושי ראו קרב לפני כן לטבוח בזקנים, נשים וילדים כמו הגרועים שברוצחים הנאצים? אם נתבונן היטב באירועי הטבח, נוכל לזקק מספר גורמים העומדים ביסודם של פשעי מלחמה מהסוג הזה: מודיעין לקוי, תרבות צבאית קלוקלת, ובעיקר – ההגדרה העמומה של המושג "אויב". ומי היה גיבור היום, שהציל וייטנאמים רבים תוך סיכון חייו? ינשוף צבאי-אסטרטגי במסע לעמקי הרוע האנושי.

הבהרה: בפוסט זה לא יהיו תמונות זוועה משום סוג

Credit: Catalin205, depositphotos.com

חודש ינואר 1968, ראש השנה הוייטנאמית, היה אחד השיאים של מלחמת הודו-סין השנייה, שהציבה את דרום וייטנאם וארצות הברית מול צפון וייטנאם ותומכיה הקומוניסטיות, סין וברית המועצות. בפועל, נלחמו הצבא האמריקאי ובעלי בריתו לא רק בסדירים הצפון וייטנאמים אלא גם ב-NLF, התנועה לשחרור לאומי, גרילה קומוניסטית שהיתה ידועה יותר בכינוי הגנאי וייטקונג (בוגדים וייטנאמים קומוניסטים). באותו החודש, יצאו הוייטקונג והצבא של צפון וייטנאם למתקפה אדירה כנגד אויביהם האמריקאים והדרום וייטנאמים בכל רוחב החזית. קרבות פרצו כמעט בכל בירות המחוז של דרום וייטנאם, ואפילו בסייגון הבירה, תקפו חמושי וייטקונג את השגרירות האמריקאית, את המטכ"ל הדרום וייטנאמי ומתקנים אסטרטגיים אחרים. בעיר הואה, בירתה העתיקה של וייטנאם, התחוללו קרבות אימים, שבמהלכם טבחו הקומוניסטים בדם קר אלפי אזרחים דרום וייטנאמים.

המלחמה היתה ברוטלית במיוחד במחוז קוּאָנְג-נְגַאי, שנמתח לאורך החוף מצפון לבירה סייגון. האזור היה ידוע כמעוז של הוייטקונג, לרבות גזרה בתוכו שסומנה בוורוד במפה, ולכן נקראה בפי האמריקאים "פינקוויל". לצד צבא דרום וייטנאם, פעלו במחוז כוחות מדיביזית חי"ר מספר 23 של ארצות הברית (Americal) בפיקודו של גנרל סמואל קוסטר. המשימה לפלוש ו"לטהר" את פינקוויל מהוויטקונג הוטלה על חיילים מפלוגה 3 (צ'רלי) של גדוד מס' 1 בחטיבת הרגלים 20. מפקד הפלוגה, סרן ארנסט מֶדינָה, היה ידוע כקצין ברוטלי במיוחד, שנהג להתעלל בעצורים וייטנאמים ואף להתעמר בכפופים לו בגסות ובחוזק יד. במיוחד ניהל יחסים עכורים עם אחד ממפקדי המחלקות שלו, סגן ויליאם קֶלי, קצין שנודע כגרוע מבחינה מקצועית וחסר ביטחון. מֶדינָה נהג להשפיל את קלי מול חייליו באופן קבוע כמעט, וזה היה מוכן לעשות כמעט הכל בכדי לרצות את מפקדו הנוקשה. בינתיים שפך קלי את זעמו על אזרחים וייטנאמים, ואף היה מעורב במספר מעשי אונס, שטויחו על ידי מֶדינָה ומפקדים אחרים.

מפה מבצעית של סון מי, כולל מי ליי והאזור. Credit: U.S. Army Center for Military History, public domain

ב-16 במרץ, קיבלה הפלוגה של מֶדינָה הוראה לפלוש לפינקוויל, ולטהר את הכפר סון מי, למעשה אגד כפרים שנודע כמפקדה הראשית של גדוד מס' 48 של הוייטקונג. אחד מהכפרים הללו נקרא מי ליי 4. החיילים קיבלו מסרים סותרים מהפיקוד העליון בנוגע לאופן שבו הם צריכים לנהוג באזרחים במהלך הפלישה. מצד אחד, החוקים הכתובים של הצבא האמריקאי והתדרוכים הרשמיים הזהירו אותם מפשעי מלחמה, והבהירו שאסור באיסור חמור להרוג אזרחים, אלא אם הם מסייעים לוייטקונג באופל פעיל או חשודים בכך. מצד שני, המפקדים המיידים, הזוטרים, הלמו בהם את המסר שבשדה הקרב זה "להרוג או להיהרג", ועליהם לחסל קומוניסטים ללא היסוס וללא מחשבה. לפני ה-16 במרץ, היו סרן מדינה, סגן קלי וחייליהם במצב רוח נקמני במיוחד. הפלוגה טרם צברה ניסיון קרבי, ולוחמי הגרילה של הוייטקונג קטלו בהם ללא הפסק מהמארב, באמצעות מוקשים, מלכודות וצלפים. רק מספר ימים לפני כן, שמעו חיילי סיור צרחות אימים, וגילו כי אחד מחבריהם עונה למוות בידי הוייטקונג ועורו נפשט מעליו בעודו בחיים. הפעולה במי ליי, כך הבינו, תהיה הנקמה שלהם באויב הנסתר והבוגדני.

בתדרוכי המודיעין שלפני הפעולה, מסר קצין המודיעין של כוח המשימה, יוג'ין קוטוק, כי מי ליי והכפרים הסמוכים לו אינם "כפרים" במובן הרגיל של המילה אלא בסיסים מבוצרים של גדוד וייטקונג מס' 48. בהסתמך על מידע שגוי מה-CIA, טען קוטוק כי האזרחים בכלל לא אמורים להיות שם. הכפריים הרי נוהגים לצאת לשוק בעיר בכל יום שבת ב-7:00, וכאשר המבצע יתחיל, ב-7:30, יישארו בשטח רק לוחמי וייקטונג ותומכיהם. המילה "תומכיהם" היתה קריטית, מפני שהקלה על החיילים מבחינה פסיכולוגית להרחיב את הגדרת האויב מחמושים לאזרחים.

לוחמי וייטקונג בשביל הו צ'י מין: תמונת אילוסטרציה לשימוש חופשי, Wikimedia Commons

 לפי התדרוך של המ"פ, סרן ארנסט מֶדינָה, מטרתה של פלוגת צ'רלי היתה לכתר וללכוד את אנשי הוייטקונג בתוך הכפרים ולהרוג כמה שיותר מהם. זאת לפי השיטה המקובלת של "ספירת ראשים", שמדדה את הישגי הצבא האמריקאי בכמות הרוגי האויב. התדריך של מדינה לפני הפעולה היה, כצפוי, שנוי במחלוקת עזה. לימים טען שאמר לחיילים "להשתמש בקומון סנס" ו"לא לירות בחפים מפשע", אולם לטענה הזאת ככל הנראה אין ביסוס. לפי רוב העדויות, בתדריך שלו מדינה לא הזכיר אזרחים כלל. מבחינתו, כל מי שבכפר היה אויב או תומך של האויב, ולכן אמר לחייליו לירות בכל מה שזז. התנהגותו לאחר מכן, כפי שנראה, מבססת את הגירסה המחמירה הזאת. קלי, המ"מ הכושל שהושפל זמן קצר לפני כן על ידי מדינה אך בו בזמן גם העריץ אותו, היה נחוש לרצות את המפקד שלו, ויהי מה.

כשנחתו אנשיו של קלי ליד מי ליי בסביבות השעה 7:30, הם ציפו לקרב תופת עם אויב אכזרי שלמדו להכיר היטב בשבועות הקודמים. אותו אויב שנוא ובלתי נראה שצלף בהם מהמארב, סירב לצאת ל"קרב הוגן" ופשט את עורו של אחד מחבריהם. ואכן, מיד עם נחיתת ההליקופטרים, דיווחו החיילים שנתקלו ב"אש צולבת" ובלוחמי וייקטונג חמושים הבורחים מהכפר. אולם בפועל, לא היו במי ליי חיילי וייטקונג, אלא רק אזרחים תמימים, גברים, נשים, ילדים וזקנים. בניגוד להערכת המודיעין השגויה, הם לא יצאו לשוק אלא נותרו בביתם. איש גם לא טרח להזהיר אותם לעזוב. למעשה, הם גם לא היו מוכנים להיתקל בכוח רצחני כל כך. בעבר, חיילים אמריקאים ושותפיהם הדרום וייטנאמים אמנם עלבו בכפריים, חקרו אותם באגרסיביות או הכו אותם, וגם מעשי שוד ואונס התרחשו מדי פעם. עם זאת, חיילים אחרים התנהגו בעבר באדיבות. ניצולה וייטנאמית העידה כי "מעולם לא קרה דבר כזה בעבר" בכפר או באזור. אליבא דכולי עלמא, הכפריים לא היו מוכנים לטבח, אחרת מן הסתם היו מנסים לברוח מהכפר. גם יחידת הוייטקונג המקומית, גדוד מס' 48, לא ציפתה לטבח. המפקד שלה, סגן טאן, גילה לימים כי היחידה שלו הסתתרה בגבעות, בהתאם לדוקטרינת הגרילה הרגילה. הכפריים היו, רובם ככולם, תומכים וסייענים של הוייטקונג, אבל אפילו טאן לא ציפה שהאמריקאים יטבחו את כולם. זה פשוט לא קרה בעבר. אם היה יודע את זה, העיד בחרטה גלויה, היה פוקד על חייליו לנצל את יתרונם המספרי (3 ל-1), לרדת מהגבעות ולהילחם.

בעיני האמריקאים, כולם היו אויב. הליקופטרים של צבא ארה"ב במלחמת וייטנאם – תמונת אילוסטרציה. Credit: Ratpack2, depositphotos.com

הראשונים שראו את חייליו של קלי היו כפריים שעבדו בשדות. אחד מהם בירך את האמריקאים, שירו בו מיד. הוייטנאמים האחרים ניסו מיד לרוץ למקום מבטחים. "הוא לא חמוש!" צעק טייס ההליקופטר יו תומפסון שריחף מלמעלה לאחד החיילים, מפציר בו לא לירות באזרח בורח אף לשווא. האזרח נורה למוות. היריות של חלק מהחיילים הובילו את היתר לחשוב שהם נמצאים בקרב ותחת אש – למרות שהאש הזאת היתה שלהם. הם ציפו לראות אויב במי ליי. כשלא היה כזה, הם פשוט הגדירו כ"אויב" את כל מי שראו. הנטייה הרצחנית הזאת התחזקה בשל פגם מהותי בהוראות הפתיחה באש. אלו גרסו כי כל וייטנאמי שבורח מחיילים אמריקאים הוא וייטקונג בהגדרה. אנשים שיורים עליהם מן הסתם יברחו, וכך יחזקו את הגדרתם כ"אויב" שראוי לחסל. הלו"ז היה קצר, מפני שמחלקה 3 היתה אמורה לבצע טיהור שני כעבור כשעתיים, ואסור כמובן להשאיר לוחמי אויב בעורפו של הכוח.

חייליו של קלי, שמבחינתם כל מי שראו היה "אויב", ירו ללא הבחנה בנשים, ילדים, תינוקות, זקנים, כל מי שהיה בדרכם, וזרקו רימונים לתוך התעלות שהוייטנאמים המבוהלים ניסו להסתתר בהן. חייליה של מחלקה 2, שנכנסו למי ליי מכיוון אחר, ירו אף הם ב"כל דבר שזז", לרבות חיות בית ומשק, שהוגדרו בפקודות כ"רכוש שמועיל לוייטקונג". כרגיל במצבים כאלו, הרישיון הרשמי לרצח עודד חיילים שפלים וסדיסטים במיוחד לתת דרור ליצריהם. חלק מהם, למשל, אנסו נשים וילדות וייטנאמיות לפני שירו בהן. בלט במיוחד חייל בשם רושביץ' ממחלקה מס' 2, שדיבר שוב ושוב בצהלה על כמה הוא נהנה "לנסות את הנשק שלו". בשלב מסויים, הוא הפשיט יותר מעשר נערות ונשים צעירות, וכשהתנגדו לאונס, דחף אותן לבור וזרק לתוכו רימונים. חיילים אחרים רצחו ילדים שבאו לבקש מהם אוכל. עצם העובדה שהילדים העזו לדבר עם החיילים, מראה עד כמה הופתעו הוייטנאמים מהתנהגותם הרצחנית של חיילי פלוגת צ'רלי.

מכונת ירייה אמריקאית – תמונת אילוסטרציה. Credit: Diy13@ya.ru, depositphotos.com

במקביל, המחלקה של קלי פתחה שלב חדש באירועי מי ליי. עד סביבות 8:15 בבוקר, החיילים רצו ברחבי הכפר ורצחו כל מי שראו בברוטליות, מתוך תפיסה שמדובר ב"אויב" שמותר ואף חובה להרוג אותו "כדי שלא יישאר מאחור" ו"ידקור אותם בגב". אולם בגזרה של קלי, אספו כמה מהחיילים מספר גדול של אזרחים במקום מרכזי בכפר כשבויים, בכדי לרכזם לצורך מעצר וחקירה. קלי עצמו היסס ולא היה בטוח מה עליו לעשות. הוא התקשר למ"פ, סרן ארנסט מֶדינָה. אולם לפני שהפסיק לדבר, זה צרח עליו במלוא הגרון: "למה לעזאזל אתה מתעכב שם?" אמר. קלי ניסה לענות שהוא "מטהר את הבונקרים". "תעזוב את הבונקרים הארורים!" צרח מדינה, "תמשיך הלאה. שלב הטיהור השני אמור להתחיל בקרוב." "אבל יש לי כאן הרבה וייטנאמים…" אמר קלי. "לעזאזל! תיפטר מהם!" המשיך מדינה. זמן קצר לאחר מכן הסרן התקשר ואמר לקלי במפורש: "לחסל אותם."

מבחינתו של מֶדינָה, כמובן, בכלל לא היו אמורים להיות אזרחים בכפר. כשטייס ההליקופטר יו תומפסון ביקש ממנו ברדיו לסייע לנערה פצועה שראה בשדה, מדינה ירה בה למוות. ומדוע לא? הרי גם האזרחים היו, אם לא אנשי וייקטונג ממש, אז לפחות "תומכים" שלהם. מאוחר יותר, מדינה הודה שהרג את הנערה, אך אמר שהיא היתה "אחות" במערך הרפואי של הוייטקונג, ושביצעה תנועה חשודה שנראתה לו כהשלכת רימון. קלי, שהרגיש מושפל מהגערות של מדינה, החליט למלא את ההוראות של מפקדו באופן הקיצוני ביותר. הוא ריכז את השבויים בשוחות והורה לאנשיו לירות בהם. בעוד רוב אנשי הכפר נטבחים במרוכז, קלי עצמו צלף בילדים שניסו להימלט, ובאופן אישי רצח מטווח אפס נזיר בודהיסטי, אישה זקנה וכמה נערים. מחלקה 3, שהגיעה לכפר קצת יותר מאוחר ל"טיהור סופי" חיפשה ורצחה את הכפריים שנשארו. במקרה אחד, הם ניסו לאנוס כמה נשים ונערות, שהתחילו להילחם ולשרוט אותם. האונס הופסק רק כאשר הגיע לסביבה צלם צבאי. מול העדשות שלו, שלפו החיילים את הרובים, העבירו אותם למצב אוטומטי ורצחו את הנשים הוייטנאמיות האמיצות. טבח דומה, אך קטן יותר, התרחש במי חה 4, כפר סמוך למי ליי.

נשים וילדים וייטנאמים שניסו להגן על עצמם, רגע לפני שנורו בידי חיילי צבא ארה"ב. צילום: Ronald Haeberle, U.S. Army, public domain picture

היו כמה חיילים שסירבו לירות, או שירו בכמה אנשים אבל סירבו להמשיך, או שמיאנו להשתתף בטבח ההמוני במרכז הכפר – דפוס דומה לזה שאנחנו רואים ביחידות נאציות ממלחמת העולם השנייה, כמו גדוד המשטרה ה-101 הידוע לשמצה. אפילו אחד החיילים שניסה לאנוס נערה, היסס לרצוח, וקלי היה צריך לאיים עליו. במקרים מסויימים, קלי איים לחסל במקום את אלו שסירבו להשתתף בטבח, אך אף פעם לא ירה בהם באמת. לפעמים נתן להם לעזוב את המקום, או שהורה להם לשמור בגזרה מרוחקת יחסית. אחד הגיבורים הנדירים של היום המזוויע היה טייס ההליקופטר יו תומפסון ושני אנשי צוותו, לורנס קולברן וגלן אנדריאוטה, שניסו, לשווא, להפציר במבצעי הטבח להפסיק. לבסוף, בייאושם, נחתו הטייס ושני המקלענים שלו מול בונקר שהצטופפו בו אזרחים חסרי ישע. כדי להציל את 19 הפליטים, רובם נשים וילדים, התקשר תומפסון לשני חברים שהפעילו מטוסי קרב בסביבה, וגייס אותם בכדי לשנע את הוייטנאמים למקום מבטחים. בכל אותו הזמן, שני אנשיו הנאמנים של תומפסון, קולברן ואנדריאוטה, עמדו בנשק שלוף מול החיילים מפלוגת צ'רלי, שבסופו של דבר ויתרו על ההרג, ישבו על הקרקע והתחילו לעשן.

הציל וייטנאמים תוך סיכון חייו – טייס ההליקופטר יו תומפסון

הדיונים על טבח מי ליי, באותה תקופה ומאוחר יותר, היו אינסופיים, והררים של דיו נשפכו עליו. אולי בעתיד נכתוב כאן על ניסיון הטיוח של הרמות העליונות, החיילים האמיצים ששברו את חומת השתיקה (ובראשם יו תומפסון וטייס אחר, רונלד ריידנאואר), ועל המשפטים הצבאיים שזיכו את כל המעורבים, למעט סגן קלי. אולם נקודה אחת, לדעתי, קריטית וכדאי להדגיש אותה. האשמים העיקריים בטבח, מלבד מדינה וקלי, היו אותם אנשי מודיעין, שדאגו להגדיר את כל תושבי הכפר כ"אויב" – מילה חזקה מאד בתודעתו של החייל. אם מישהו מוגדר כאויב, אתה מדמיין שהוא יורה בך או עומד לירות בך, אפילו אם זה לא המצב. כך קל יותר להצדיק ירי באזרחים. וברגע שהתחיל הטבח, הוא הזין את עצמו במעגל קסמים הרסני. החיילים נכנסו לדיסוננס קוגנטיבי. אם כבר ירו באזרחים, הרי שהם "אויב", ולכן יש להמשיך ולירות בכל אזרח שנתקלים בו. אם ירחמו על אזרחים בשלב מאוחר יותר, מדוע הרגו אחרים קודם? אפילו חיילים שפחות ששו לרצוח מאחרים, היו יכולים להשקיט את המצפון שלהם כשירו בפצועים כ"המתת חסד", כי הרי איש לא יגיע לטפל בהם וחבל שיגססו ביסורים. אם נשתמש במטאפורה מסיפורי ערפדים, דינמיקה של טבח מקבילה ללגימה של דם. ברגע שאתה שותה משיקוי הערפדים האסור, קשה עד בלתי אפשרי להילחץ מהסחרור הקטלני.

אודות דני אורבך

רוכים הבאים לינשוף! אני דני אורבך, היסטוריון צבאי מהחוגים להיסטוריה ולימודי אסיה באוניברסיטה העברית, וחוקר הפיכות, התנקשויות פוליטיות, התנגדות צבאית ושאר אירועים עקובים מדם ביפן, סין, גרמניה ושאר העולם. מי מכם שמתעניין במלחמת העולם השנייה, אולי נתקל בספר שלי, ואלקירי- ההתנגדות הגרמנית להיטלר שיצא לאור בהוצאת ידיעות אחרונות. מחקר חדש, מעודכן ומורחב בנושא, The Plots against Hitler, יצא לאור השנה באנגלית ובאיטלקית, בנוסף לעדכון של של הספר העברי הקיים. מהדורות קינדל והארד-קופי של כל הספרים ניתן לקנות באמזון. כדי לראות את הפרופיל האקדמי שלי – מחקרים, מאמרים ועוד, לחצו כאן.

פורסמה ב-נובמבר 28, 2020, ב-ינשוף היסטורי, ינשוף צבאי-אסטרטגי ותויגה ב-, , , , , , . סמן בסימניה את קישור ישיר. 17 תגובות.

  1. כדאי אולי להזכיר את חלקו של קולין פאוול, לימים יו״ר המטות המשולבים ומזכיר המדינה בטיוח המקרה

    • תוכל להזכיר? שכחתי את החלק הספציפי שלו בטיוח.

      • "שישה חודשים לאחר מכן, שלח חייל צעיר מהבריגדה בשם טום גלן מכתב ובו טענות על ברוטליות שגרתית של חיילי הדיוויזיה האמריקנית נגד אזרחים וייטנאמים חפים מפשע. תוצאות המכתב הדהדו ברחבי הדיוויזיה, וערמות של עדויות תומכות מפי חיילים הצטברו במערכת הצבאית. רב־סרן קולין פאוול, לימים מזכיר המדינה, מונה מטעם הצבא לחקור רשמית את נכונות הטענות במכתב. חקירתו העצמאית הפריכה את הטענות והעלתה "כי היחסים בין החיילים האמריקאים לאזרחים הווייטנאמים היו מצוינים".

        מקור: ויקיפדיה

  2. כתבת את הרשומה הנ"ל בגלל הדיווחים האחרונים על פשעי המלחמה של הSAS האוסטרלי באפגניסטן? כי זה מאוד רלוונטי לצערי.

    רציתי גם להביא דוגמא לאיך הוויטנאמים רואים את ארה"ב בימים אלו:
    https://www.pewresearch.org/fact-tank/2015/04/30/vietnamese-see-u-s-as-key-ally/

    זה אומנם משמה 2015 אבל ממה שהבנתי הם לא נוטרים טינה. הם מבינים שלא כל האמריקנים רעים ושפשוט הייתה לארה"ב ממשלה רעה בזמנו. כנראה גם העובדה שארה"ב יריבה של סין עוזרת כי הם נלחמים בסינים כבר איזה אלף שנה.

    בכל מקרה, תודה על הפרשנות שלך. היה מעניין.

    • תודה על התגובה והנתונים המרתקים, בעיקר בנוגע לתמיכה הוייטנאמית בארצות הברית היום. גם הסיפור של גרמניה ויפן אחרי מלחמת העולם השנייה מראה באיזו מהירות טינה יכולה להתהפך ביחד עם ברית כשמשתנה המצב הבינלאומי. אפילו אחרי מלחמה קשה ואכזרית ברמת חורבן וסבל אדירה, ואפילו אם הרבה מאותם אנשים נותרים בהנהגת המדינה. תמיד מדהים כל פעם מחדש.

      באשר למה שקראתי על הפשעים האוסטרליים, יותר מאשר מי לאיי זה מזכיר לי את תרבות איסוף הראשים והטבח האקראי למטרות הוכחת גבריות של הצבא הקיסרי היפני. מחריד ממש וראוי למחקר נוסף.

    • אם נשים את הפטאליזם והפילוסופיות הבודהיסטיות/קונפוציאניות בצד, אולי חלק מהענין זה שכמעט 50% מהאוכלוסיה הוויטנאמית ב 1974 היתה בדרום ויטנאם. אמנם החיים שלהם לא היו אף פעם דבש, אבל אחרי 1975 הם היו יכולים להשוות בין איכות החיים תחת שלטון קולוניאליסטי צרפתי, שלטון כיבוש יפני רצחני, חזרה לשלטון צרפתי, משטר בובות אמריקאי ומשטר קומוניסטי. בפרספקטיבה כזו השד האמריקאי לא נראה כזה נורא. אפשר אולי להקביל למצב בעזה שבו יש הרבה פלסטינאים שהיו מעדיפים את החזרת השליטה הישראלית על פני שלטון החמאס. עוד דבר הוא שהיחס של התושבים במדינות דיקטטוריות למדינות אחרות מוכוון בצורה הדוקה ע"י המשטר – 1984 style. בזמן קלינטון הממשלה הוויטנאמית היתה זקוקה לכסף בצורה אקוטית והיתה חייבת להפתח למערב. איך אפשר להפתח למערב אם אתה מפמפם 30 שנה לאוכלוסיה שהאמריקאים הם שלוחי השטן? אז מתחילים לפמפם שהעבר לא היה כזה נורא ובעצם האמריקאים הם דווקא די בסדר ואלו היו רק הממשלות הרעות, והופה! היחס ואפילו הזכרון ההסטורי הקולקטיבי משתנה די מהר.

      • אני לא מסכים. הסיבה שהפנתי את תשומת הלב לנתוני התמיכה בארה"ב שקיימים בוויטנאם היא שנדהמתי כשקראתי על זה בפעם הראשונה. נתקלתי בזה לפני כמה שנים, מסתבר שישראל היא המדינה השניה עם אחוזי התמיכה בארה"ב אחרי וויטנאם. הדבר הדהים אותי ואז קראתי על הנושא קצת יותר. יש לארה"ב תמיכה שנעה באזור ה70-80 אחוזים. כלומר זה לא משהו שמוגבל רק לדרום. גם הפלסטינאים שמייחלים לחזרת השלטון הישראלי (נראה לי שמדובר במיעוט) אינם אוהדים שלנו אלא מסתכלים על זה מבחינה תועלתנית. אני טוען שיש משהו די מדהים בעם הוויטנאמי שמצליח לא לנטור טינה.

  3. אי אפשר ביקורת גם חריפה בלי השוואה לנאצים? הרג אזרחים תוך כדי מלחמה למרות שזה חמור מאוד אין להשוותה לנאצים, זה מוזיל את הזוועה של השואה.

    • הביקורת הזאת מכוונת ואני עומד עליה. מנקודת המבט של ההנהגה, בוודאי שההבדלים היו קריטיים. אבל אני דן כאן בנקודת המבט של הרוצחים: אנשים שרוקנו כפר וטבחו את כל תושביו בלי שנתקלו בהתנגדות, ולא תוך כדי לחימה, לרבות ילדים, עשו מעשה שלא נפל במאומה מזה של האיינזצגרופן. והדינמיקה הפנימית בתוך הכוח היתה מאד דומה, כך שיש גם ערך אנליטי להשוואה.

      • משתמש אנונימי (לא מזוהה)

        אני עדיין סבור שההשוואה שגויה. לנאצים היתה אידיאולוגיה של השמדת העם היהודי. בהתחלה הם עשו זאת באמצעות פלוגות הרג, ואחר כך 'השתכללו' והקימו מחנות השמדה. גם הרג האוכלוסיה המקומית נתפס כמותר, אם שירת מטרה מועילה, כמו להטיל מורא ולגייס צייתנות. לעומת זאת לאמריקאים, שלבטח לא היו נאצים, לא היתה אידיאולוגיה כזו. להיפך, מבחינתם הם באו לעזור לעם הויאטנמי, והראו זאת, למשל, במשלוח מזון ועזרה רפואית. טבח מיי לאי היה איפה תקלה נגד האידיאולוגיה שלהם. מה שניתן להשות הוא הפסיכולוגיה האנושית של החיילים: כאשר האוייב מצטייר כדמוני, ניתן לעשות איתו הכל, כולל טבח.

      • ההחלטה להשמיד את העם היהודי כולו התקבלה רק בסתיו 1941. הנאצים היו נאצים גם קודם לכן. בפוסט לא דיברתי על ממשלת ארה״ב אלא על הדינמיקה של היחידה הרוצחת.

  4. הבאת את הפלוגה ה101 של המשטרה, מי היה ומה היה שם? תודה על המאמרים הנפלאים

    • תודה, יהושע! הכוונה לגדוד 101 של משטרת הסדר הגרמנית שלקח חלק פעיל בשואה בפולין. כריסטופר בראונינג כתב עליו את הספר הקלאסי ״אנשים רגילים״ שנחשב לאבן דרך בחקר מניעי הרוצחים בשואה.

  5. מילא היית מציין יחידות של הוורמאכט אבל אתה הזכרת את ה 101 במפורש לצורך השוואה. האיינזצגרופן והאורפו לא פעלו תחת אותם תנאים כמו האמריקאים (או אפילו הוורמאכט). קח כל קבוצה של אנשים, שים אותם בתנאי ג'ונגל עם עלוקות בגודל של נגמש ויתושים בגודל של f16, רחוק מהבית תחת התקפות חוזרות ונשנות של אויב שלא נצמד לכללי המלחמה ה"מערביים" על מנת להשיג מטרה לא מוגדרת ותקבל מקרים רצחניים מתועבים כאלה ללא קשר לאידאולוגיה או ללאומיות. כשאומרים war is hell לאו דווקא מתכוונים לכך בצורה מטאפורית. לעומת זאת, האיינזצגרופן לא השתתפו בלחימה מול הצבאות הפולנים והרוסים. לא קפאו בשלג בסטלינגרד או אכלו מנות קרב מעופשות בקרקוב. הם היו כוחות עורפיים שכל מטרתם המוצהרת הייתה ענישה (והשמדה) ביודעין של אוכלוסיה אזרחית והשלטת טרור. אם היית שואל חייל אמריקאי לפני שנשלח לוויטנאם אם הוא ראה את עצמו מחסל ילדי אויב, התשובה היתה בוודאות לא בצורה קטגורית. אם היית מציב את השאלה הזו למורה לשעבר שהפך לשוטר בגדוד 101 לפני שעזב את המבורג לפולין אם הוא מוכן לחסל ילדים יהודים ולחטוף ילדים פולנים (למען הרייך כמובן) רוב הסיכויים שהתשובה הייתה חיובית – כי הוא הוסלל לכך נפשית הרבה לפני שהיטלר החליט לפלוש לפולין. אם להשתמש בז'רגון ההייטק: with the americans it was a bug
    with the germans it was a feature

    • אתה מתחמק מהעניין העיקרי, וגם לא מכיר את הפרשה היטב. הכוחות במי-ליי היו
      ״ירוקים״ וללא ניסיון קרבי של ממש, הפקודות שהם קיבלו מראש היו זהות לחלוטין
      לפקודות של האיינזצגרופן, וכך גם הביצוע.

  1. פינגבק: המכרז האסור: מתי תסרבו למלא פקודה? | הינשוּף

כתיבת תגובה