מול האויב מבית אני מרגיש חזק יותר: טור אורח מאת אבשלום בן צבי

בינשוף הקודם, כתבתי שהשמאל העמוק מעדיף את המאבק באויבים מבית על פני המלחמה החיצונית מול חמאס, וניסיתי להציע מספר הסברים לתופעה זו. בתגובה, כותב אבשלום בן צבי שהסיבה האמיתית מעט שונה. לעיתים, הוא טוען, אנחנו מעדיפים את המאבק הפנימי מפני שקשה לנו לוותר על תחושת השליטה בחיינו.

תמונת אילוסטרציה: Dall-E

בטור קודם של הינשוף, דני עסק בתופעה שבה ישראלים מגלים אופטימיות, מילטנטיות ונחישות במאבקים מול יריבים מבית, אל מול נרפות ופסימיות מול אויבים מחוץ. לדבריו, הימין הפרטיקולריסטי מכוון את האיבה שלו ל"אחר" חיצוני, בעוד שהשמאל האוניברסליסטי מכוון את השנאה שלו ל"אחר" מבפנים. בסיטואציה הנוכחית השמאל הישראלי חווה משבר בעקבות הניכור שהפגינו שותפיו לכאורה בשמאל העולמי, אבל אצל רבים הדרך להתמודד עם הניכור היא לחזור לאט לאט לדפוסים של האוניברסליזם והמאבק באויב מבפנים.

לאבחנה הזו אני רוצה להוסיף שתי הסתייגויות, והצעה פרשנית נוספת.

ההסתייגות הראשונה עוסקת בהבחנה לפיה השמאל מוּעד יותר להעדיף את המאבק באויב הפנימי על פני המאבק באויב החיצוני. אני חושב שההבחנה הזו נכונה ככל שמדובר בימין שמרני-ליברלי. אבל ככל שאנחנו עוסקים בימין רדיקלי או המונאי, התמונה היא אחרת. זרמי ימין אלה אמנם עויינים כמובן את יריביהם מבחוץ, אבל בגלל שהם מציעים דרך פוליטית לא ריאלית והבטחות מופרזות, הם באופן בלתי נמנע נכשלים במפגש עם המציאות. לנוכח הכישלון הזה, הם משתמשים בקיומם של "אויבים" מבפנים, שבתבוסתנותם, חוסר נאמנותם, או שנאתם ל"עם האותנטי" כתרוץ האולטימטיבי לכשלונות האלה, שאם רק נביס אותם נוכל לבצע את המדיניות שלנו "מלא מלא" ולהצליח. הימין הזה מאופיין בשנאה לוהטת ל"אחר מבפנים". כמה פעמים נזרקה לאוויר האמירה "השמאלנים גרועים מהערבים"? די והותר.

הסתייגות שניה עוסקת במדרג בין סוגיות פנים לסוגיות חוץ. ידועה מאוד אמירתו של הנרי קיסינג'ר לפיה "לישראל אין מדיניות חוץ, רק מדיניות פנים". אני חושב שבמידה רבה ההבחנה הזו אינה מתייחסת למגרעה ייחודית לישראל, אלא היא מאפיין של הפוליטיקה והתרבות בכלל. עבור כולנו (פרט אולי למיעוט חריג קטן), כפי ששר מאיר אריאל, "כשרע לי זה לא בגלל ששכני לספסל הוא קצת הרבה יותר אומלל". במילים אחרות, סוגיות מדיניות החוץ רלוונטיות עבורנו בראש ובראשונה מכיוון שהן משפיעות על מדיניות הפנים שלנו. והתוצר של מדיניות הפנים – דמות החברה שבה אנחנו חיים – היא הדבר החשוב והמשמעותי לבני האדם, והדבר המרכזי שעליו הם נאבקים בזירה הפוליטית. ומכיוון שכך, יש הגיון בקדימות למאבק הפנימי על פני המאבק החיצוני. הרי לנוכח איום חיצוני, (שוב, פרט אולי למיעוט חריג קטן), אין מחלוקת בנוגע לצורך להתגונן, וגם להפעיל אלימות במקרה הצורך. אבל גם בסיטואציה של איום חיצוני, אפשר לבנות חברה דתית או חילונית, סולידרית או תחרותית, ליברלית או שמרנית, וכיוצא באלה מאבקים פנימיים שהשפעתם מכרעת גם על אורחות חיינו היום־יומיים, וגם בנוגע לכושר ההתמודדות עם איום חיצוני. ומכאן שיש הגיון לא מבוטל במתן דגש ולעיתים קדימות למאבק הפנימי, בטח לנוכח שיח מערפל של "אחדות" – שמשמעותו העיקרית היא בלימת כל שיח ביקורתי על ממשלת ימין, ושבמסגרתו ממשיכים כמובן לטנף על "השמאלנים" ולצייר אותם כתבוסתנים ובוגדים מוּעדים.

ועכשיו להצעה הפרשנית שלי:

אני חושב שהסבר אפשרי לתופעה שעליה הצביע דני לא נשען על הזיקה האוניברסלית של רעיונות השמאל, אלא על אלמנט פסיכולוגי ודווקא על תפישה פרטיקולרית. האלמנט הפסיכולוגי הזה הוא תחושת השליטה ויכולת ההשפעה.

ניקח כדוגמה את שאלת ההסדר המדיני: אם נציע שהסיבה שלא הושג הסכם מדיני מול הפלסטינים היא שישראל היתה סרבנית, עקשנית, חומדת שטחים, וכדומה, הרי שהשלום נמצא בהישג יד. כל מה שצריך לעשות כדי להשיג אותו הוא לעשות תיקון פנימי בחברה ובפוליטיקה הישראלית. לעומת זאת, אם נציע שלצד אלמנטים פנימיים הראויים לביקורת, הסיבה שלא הושג הסכם מדיני נובעת – לפחות גם – מכך שהפלסטינים טרם הצמיחו הנהגה מדינית שרואה בישראל כמדינת הלאום של העם היהודי גורם לגיטימי שיש לו זכות קיום במזרח־התיכון – הרי שהשלום רחוק מהישג יד, והיכולת שלנו להשפיע על השגתו קטנה באופן משמעותי. הרי איך נוכל להשפיע על ההנהגה הפלסטינית? השפעה כזו, בוודאי בעולם המושגים של השמאל הפוסט־קולוניאלי, היא מראש פסולה מוסרית (מי אנחנו שנגיד למדוכאים כיצד להיאבק בדיכוי). ואם נרצה בכל זאת להשפיע עליה, הרי שהדרך לעשות את זה היא דווקא להעמיק את המעורבות בחיי הפלסטינים, כלומר את "הכיבוש" – עוד רעיון פסול בעולם המושגים המקובל של השמאל. לזה אפשר להוסיף שבעולם מושגים פוסט־קוליניאליסטי, עצם המחשבה שהאחריות לאלימות מוטלת (ולו גם) על "המדוכא" ולא רק על "המדכא" היא כפירה בפני עצמה.

כך אפשר לראות התגייסות נלהבת לתיעוד ופרסום עוולות שמבצעים ישראל או אזרחיה כלפי פלסטינים, גם כשאלה זוטות ביחס לפשעי המלחמה הנרחבים, הבוטים והמוצהרים שמבצעים אוייביה. כאשר מועלית שאלה לגבי המאזן הזה, עונים האקטיביסטים ש"על ישראל יש לנו השפעה, ועל הפלסטינים לא, ולכן אנחנו מתמקדים בעוולות שמבצעת ישראל".

לכן, לתפישתי, העדפת המאבק החיצוני לעומת הפנימי משמעותה ויתור פסיכולוגי על תחושת שליטה ויכולת השפעה על המציאות – ומדובר בויתור שבכלל לא קל לעשות. תפישה כזו יכולה להסביר גם מדוע יש בקרב השמאל נטיה להטיל אחריות חד־צדדית על ישראל בכל מה שנוגע להתפתחות הסכסוך בין הציונות לערבים, ואימוץ וניפוח נלהב של הטענות לפיהן ישראל היא זו ש"טיפחה" את החמאס והחיזבאללה, ובעצם אחראית גם למאבק האלים נגדה. כשבוחנים את הדברים ברצינות, עמדה כזו היא נרקיסיסטית, שמרנית ואולי גם גזענית, ולכן לא ברור למה היא זוכה לכינוי "שמאל", אבל זו כבר סוגיה אחרת. 

אודות דני אורבך

רוכים הבאים לינשוף! אני דני אורבך, היסטוריון צבאי מהחוגים להיסטוריה ולימודי אסיה באוניברסיטה העברית, וחוקר הפיכות, התנקשויות פוליטיות, התנגדות צבאית ושאר אירועים עקובים מדם ביפן, סין, גרמניה ושאר העולם. מי מכם שמתעניין במלחמת העולם השנייה, אולי נתקל בספר שלי, ואלקירי- ההתנגדות הגרמנית להיטלר שיצא לאור בהוצאת ידיעות אחרונות. מחקר חדש, מעודכן ומורחב בנושא, The Plots against Hitler, יצא לאור השנה באנגלית ובאיטלקית, בנוסף לעדכון של של הספר העברי הקיים. מהדורות קינדל והארד-קופי של כל הספרים ניתן לקנות באמזון. כדי לראות את הפרופיל האקדמי שלי – מחקרים, מאמרים ועוד, לחצו כאן.

פורסמה ב-פברואר 25, 2024, ב-ינשוף פוליטי-מדיני ותויגה ב-, . סמן בסימניה את קישור ישיר. 12 תגובות.

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אולי בגלל זה אני כאיש שמאל בעד יציאה מהשטחים עם או בלי הסכם כשם שתמכתי ביציאה מלבנון ומעזה. כמו ישעיהו ליבוביץ' גם אני לא מתיימר למשוך בחוטים שיגרמו לפלסטינים (או הלבנונים) לפעול כפי שהייתי רוצה. אני רק יכול להשפיע על מה שעושה המדינה שלי, לא מה עושה הצד השני. ואם באמת הערבים כאלה נוראים ומסוכנים - מי המטומטם שירצה להכניס אותם לסלון שלו?
    מצד שני הכותב התעלם מכך שגם בימין זונחים כל נסיון להשפיע על המציאות. כאשר סאלח ערורי מנה אחת לאחת את הסיבות שבגללן מדיניות הימין תוביל את החמאס לתקוף את ישראל זה לא השפיע על הימין (כי ממילא כל הערבים נאצים והם ישנאו אותנו בלי קשר למה שנעשה) ומה שיותר מוזר – גם לא גרם לימין להתכונן למתקפה הקרבה ובאה.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    סליחה, אבל השיח הזה רדוד בצורה יוצאת דופן לבלוג המהמם הזה.

    בלי להתייחס לזרמים שונים, בלי לנקוב בשמות של מובילי דעה או הוגי דעות, בלי לתת מראי מקום וציטוטים- כל הדיון הזה נשמע כמו התערטלות דה-לה-נתניהו בפשטנות מושגי השמאל והימין.

    או בביטוי אחר, ברור לא פחות- יאללה יאללה.

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    המאמר הזה מביש לא פחות מקודמו. במאמר הקודם נעשה ניסיון נואל למזער את הנזק שהשלטון גרם למדינה עד ה7 באוקטובר וממשיך לעולל ברגעים אלה. כאילו המפלצות בתוך החדר (הפשיזם, הרס מוסדות השלטון כמו המשטרה ובתי המשפט, הניסיונות להשתלט על התקשורת ועל שירותי הביטחון) לא ראויות לדיון. הוא נכתב כאילו המאבק בהפיכה (סליחה, ה"רפורמה") נעשה רק כי כמה פעילים החליטו לצאת נגד הדתיים התמימים, ולא כי מתנהל מאבק על אופייה של המדינה ועל סיכוייה לשרוד. המאמר הנוכחי מתעלם לחלוטין ממעשים הנעשים בשמנו כאל "זוטות", אף שמדובר בפשעים מעוררי חלחלה. שבעים אחוזים מההרוגים בעזה הם אזרחים, רעב המוני מעשה ידי הממשלה, למעלה מעשרה אסירים מתו בבתי הכלא של ישראל בחצי השנה האחרונה, מאות הרוגים בשטחים, חלקם על ידי מיליציות שמטהרות אזורים מיושבים.

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    נשמח אם תביע דעתך בבלוג שלנו : שיבתה של האידיאולוגיה ההיידגריאנית נאצית בלבוש חדש ואופנתי

    https://tinyurl.com/5fvdv5y7

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אני אציע פרשנות שלישית לנטייה של זרמים פוליטיים (בעיקר בשמאל) להשתלח על "אויבים מבפנים" – חוסר היכרות משמעותי עם הצד השני, הזר.

    הרוב המכריע של אנשי השמאל אינו דובר ערבית, אינו בקיא בשיח הפלסטיני, אינו מתגורר בערים מעורבות. לכן, ממקד השמאל את פעילותו (ושנאתו) כלפי "השטן המוכר". ראוי להדגיש שבקיאות בענייני פלסטינים, בשפה הערבית, וכו' היא מצרך נדיר בקרב כל קבוצות הקשת הפוליטית בישראל. גם שונאי הערבים אינם בהכרך אלו ש"למדו לשנוא" אותם בעקבות אינטרקציה וחוכמת חיים. בקיאות אינה מתורגמת לשנאה באופן אוטומטי.

    עם זאת, נראה שהשמאל בישראל (ואפילו בעולם) הוא יותר הומוגני בזהותו ותרבותו – שרחוקה הכי רחוק שאפשר מההוואי הפלסטיני. חוסר ההיכרות גורם לאותן קבוצות פוליטיות להתגודש סביב נושאים שמוכרים להם ומנקודת מבטם (זכויות אדם אוניברסליות, קבוצות מיעוט, מגדר וכו').

  6. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    נשמע לי מדויק. ההיבט השני של התופעה הוא הצורך באיתור של שעיר לעזאזל למען היטהרות מוסרית. הרגנו 12 אלף ילדים? טוב, זה לא באמת אנחנו, זה ביבי ושרה.

  7. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    שאלה לגבי הסוף – כתוב "ניפוח הטענה שישראל טיפחה את חמאס". זאת לא טענה נכונה?

  1. פינגבק: מול האויב מבית אני מרגיש חזק יותר | עמדת תצפית

כתיבת תגובה