"מה תעשה לי, מה?" BATNA והכשל באסטרטגיה המערבית

כל אחד מאיתנו בוודאי נתקל בסצינה הזאת בימי בית הספר – במסדרונות, בחצר או במגרש הכדורסל. תלמיד ממוצע כזה, שלא יכול או יודע ללכת מכות, עומד מול בריון מגודל שדוחף, מקלל ומתגרה בו, ובכל פעם שהקורבן מתחנן שיפסיק, אומר הבריון בתגובה: "אז מה תעשה לי? מה?" הסצינה הזאת מסתירה בתוכה אמת עצובה, שמקפלת בתוכה את חולשת המערב מול הציר הרוסי-איראני. ינשוף אסטרטגי מכיר לכם את מושג ה-BATNA, או בעברית פשוטה, עיקרון "ואחרת, מה?"

תמונת אילוסטרציה. נוצרה בידי Dall-E.

כל אחד מאיתנו בוודאי נתקל בסצינה הזאת בימי בית הספר – במסדרונות, בחצר או במגרש הכדורסל. תלמיד ממוצע כזה, שלא יכול או יודע ללכת מכות, עומד מול בריון מגודל שדוחף, מקלל ומתגרה, ובכל פעם שהקורבן מתחנן שיפסיק, אומר הבריון בתגובה: "אז מה תעשה לי? מה?"

בדומה לאירועים יומיומיים רבים, גם הסצינה הנפוצה אך העגומה הזאת מסתירה מאחוריה תבניות מענייניות וכלל אנושיות. הבריון למעשה יודע, שלקורבן שלו אין יכולת להפעיל אלימות, והוא ינסה להימנע מקטטה בכל מחיר, גם במחיר של לשאת הצקות, לתת לבריון את דמי הכיס או את ארוחת העשר שלו. בלי לדעת את זה במפורש, הבריון הבית ספרי פועל על בסיס עיקרון שידוע בתורת המשא ומתן כ-BATNA (Best alternative to negotiated agreement), שניתן לתרגמו לעברית יומיומית כעיקרון "ואחרת, מה?" בקיצור נמרץ, לכל מי שנושא ונותן אמורה להיות אלטרנטיבה מסויימת להסכם. אם, למשל, אני רוצה להכין שקשוקה לחברים בערב, ולשם כך לקנות עגבניות אצל סוחר בשוק, הלה יודע היטב שאם יעלה את המחיר יותר מדי, יש לי אלטרנטיבות לעסקה. אני יכול, למשל, להחליט לקנות אצל סוחר אחר, להכין קיש במקום שקשוקה או אפילו לדחות את האירוע. בהנחה שהסוחר יודע שאין לי אלטרנטיבה כזאת (למשל, אם אני לחוץ מאד בזמן, ועומד לארח בערב את נשיא האוניברסיטה, חובב שקשוקה ידוע ששוקל האם לקדם אותי), הסוחר יוכל מן הסתם להעלות את המחיר באופן ניכר. כך זה בכל משא ומתן: אם אתם משדרים לצד השני שאתם חייבים את העסקה, ואין לכם אלטרנטיבה, המחיר שלה עלול להיות גבוה באופן בלתי נסבל.

מדהים עד כמה הרעיון הזה – הפשוט להדהים – נעדר מאנליזות מלומדות בביטחון ובפוליטיקה בינלאומית. לא מזמן, למשל, קראתי מאמר בגרדיאן, שמטיף לארצות הברית שלא להפציץ את החות'ים, וכן לכפות על ישראל הפסקת אש מול חמאס ולא לעשות כלום מול הפרוקסיז של איראן, "כי כל פעולה אלימה כנגדם רק מחזקת אותם". ארצות הברית, לשיטתו, חייבת "דיפלומטיה חדשה באזור". כל זאת בלי להבין שלשום צעד דיפלומטי אין אפקטיביות, אם לא עומדת מאחוריו BATNA של מקל גדול, או לפחות נכונות לנהל את הסכסוך ללא הסדר וללא הסכמה של הצד השני. אם אתה לא מוכן להפעיל כוח בכלל או להסתדר ללא הסכם, ולא משנה מה הרציונליזציה, אין סיבה לאף אחד לכרות איתך בריתות, להגיע איתך להסכמים ובוודאי שלא לחסות תחת הגנתך. תשאלו את צרפת ב-1938, שמתוך פחד משתק ממלחמה נטשה את בעלות בריתה במרכז ומערב אירופה, וכך נותרה מבודדת מול גרמניה הנאצית.

אם אתה חייב עגבניות לשקשוקה עכשיו ואין לך אלטרנטיבה – תשלם ביוקר. בתמונה: שקשוקה. נוצר על ידי Dall-E

ממשל ביידן, יש לציין, כן מוכן להפעיל כוח, אבל הוא עושה זאת באופן מהוסס מאד, במשורה ובמידה, מתוך פחד (מוצדק!) מהסלמה אזורית וממלחמת עולם. הבעיה היא שכאשר יריביך יודעים שאתה מפחד מהסלמה (ואיך לא יידעו? הרי נציגי ממשל ביידן אומרים את זה בפומבי נון סטופ), והם מפחדים פחות מהסלמה, הם יוכלו להתגרות בך באופן הולך וגובר, עד שטעות או מיס-קלקולציה תוביל בסופו של דבר דווקא להסלמה שאתה מנסה להימנע ממנה. כך, ארה"ב הברית מסייעת אמנם לאוקראינה, אך מונעת ממנה כלי נשק שאולי יוכלו לסייע לה לנצח ולהכריע, מתוך פחד משתק מהסלמה אזורית או ממלחמה גרעינית. אם אוקראינה תפסיד כתוצאה מההססנות הזאת, ורוסיה תמשיך הלאה בתוקפנות שלה, המדיניות האמריקאית עלולה דווקא לזרז את ההסלמה שהיא מנסה להימנע ממנה.

גם הקפדנות המוגזמת בנוגע לחוק ההומניטארי הבינלאומי שוללת לארה"ב את ה-BATNA הקרדיבילית שלה. החות'ים, למשל, משערים שבכל פעם שארצות הברית תאיים עליהם יותר מדי, יוכלו להסתתר מאחורי אזרחים, ואם תנסה להטיל עליהם מצור, ישלחו לעולם תמונות של ילדים מזי רעב  ויגרמו לקהילה האקדמית והמשפטית הבינלאומית לזעוק על "רצח עם", בדומה למה שאנחנו רואים היום בהאג. התוצאה ההכרחית של מאזן הכוחות המוזר הזה, הוא שהצד האמריקאי כובל את עצמו באינספור כבלים משפטיים, מוסריים ודיפלומטיים, ואילו הצד השני משוחרר מהכבלים הללו ולכן מחזיק ביד דיפלומטית עוצמתית בהרבה.

למרבה הצער, מושג ה-BATNA נעדר בדרך כלל גם מניתוחים בטחוניים ישראלים. תחשבו, למשל, על אלו שאומרים במשך שנים ש"אין לישראל אלטרנטיבה להסדר מדיני" או ש"המדינה היהודית והדמוקרטית תקרוס ללא הסדר מדיני". גם אני – וזו אינה נקודה להתגאות בה – השתמשתי בטיעונים הללו במשך שנים. אכן, המשך השליטה הקבועה בשטחים ללא הסדר מדיני יכניס את ישראל למצב ביש מתמשך. אולם, מול זה צריך לשקול את האלטרנטיבה של מדינת חמאס פלסטינית בלב הארץ, ולהשוות את המחירים זה לזה. בוודאי שהתרחיש הטוב ביותר עבור ישראל הוא מדינה פלסטינית יעילה (או לפחות לא עויינת באופן מוחלט) שתשלים עם קיומה, אבל מדוע שהנהגה פלסטינית כלשהי תשלם את המחיר הכרוך בויתורים כאלו, כאשר ישראל עצמה מודיעה לפלסטינים חגיגית שהיא חייבת הסדר מדיני למען עצם קיומה? מדוע לא עדיף לסרב, או למצער לדרוש דרישות שאף ישראלי לא יכול לקבל, ולתת לישראל לעלות על נתיב של השמדה עצמית, אפילו לשיטתה? כדי שלישראל תהיה יד דיפלומטית קרדיבילית, היא חייבת להתנות פתרון של שתי מדינות בתנאים ספציפיים מאד, ולהבהיר לצד השני שהיא מוכנה להמשיך בכיבוש ללא הגבלת זמן אם לא תקבל אותם. כנ"ל בעזה. אם השותפים האזוריים לא יפנימו שישראל מוכנה לשלוט צבאית בעזה כל עוד לא תקבל הסדרי ביטחון מתאימים, מדוע שיתאמצו להציע כאלה?

ואכן, ברגע שדעת הקהל הישראלית תובעת "להחזיר את החטופים בכל מחיר", כאשר ראש ממשלה או רמטכ"ל לשעבר גורס שצריך להיכנע לחמאס ולוותר על הכרעה צבאית בגלל ה"חוזה שלנו עם האזרחים" או משהו דומה, וכאשר פרשנים בטחוניים מכובדים מתפלשים בתבוסתנות כרונית ובשיח ה"אי אפשר", הם אומרים למעשה ליריב שאין לנו BATNA. ואם אני סינוואר, ויודע שלישראל ממילא אין יכולת להכריע אותי, מדוע שאוותר כהוא בזה עניין החטופים, או בכל עניין אחר? ובעיקר, מדוע שלא אנצל את התבוסתנות הישראלית בכדי להתאושש, להתחמש ולהכות חזק יותר בעתיד, הפעם אולי באופן סימולטני עם חיזבאללה ופרוקסיז איראניים אחרים?

יש כאלו שיאמרו שאובייקטיבית, אין לנו יכולת להכריע את חמאס. מבחינה צבאית, מדובר בטענה מופרכת לחלוטין. קל אמנם יותר להכריע את ממשלת חמאס הגלויה מאשר את חמאס כארגון טרור, אבל גם ארגוני טרור רבים חוסלו צבאית במהלך ההיסטוריה או שהפכו למטרד שולי, מספטמבר השחור והחזית העממית ועד הנמרים הטמיליים ודאע"ש. חמאס – להזכירכם – שולט ברצועה קטנה ומבודדת, קל לכתר אותו, והוא לא יכול לקבל תגבורות כוח אדם ממדינות אויב, כפי שהוייטקונג למשל קיבל תגבורות מצפון וייטנאם. אבל כדי להכריע את חמאס צריך אכן סבלנות ונכונות לשלם מחירים, ומי שרוצה שתהיה לנו BATNA, צריך להרגיל את דעת הקהל לתודעה של סבלנות, נכונות להקריב קורבנות ויכולת להתמודד עם מציאות לא אידיאלית ושחיקה למשך זמן ארוך. בלי BATNA ריאלית ונכונות לנצח ולהכריע, לא נוכל להביס את טבעת הכיתור האיראנית, ואני חושש מאד שעתידנו במזרח התיכון לוטה בערפל.

הערה: את המושג BATNA למדתי מפרופ' נטע ברק-קורן, משפטנית חוקתית וחוקרת קוגניציה מבריקה שעובדת, בין היתר, על פרוייקטים חשובים של אסיפה מכוננת וחוקה לישראל. בפינת הפרסומת, אומר שיש חוקרים מעטים בישראל שמפיקים תובנות מרתקות כמוה, בלי להיות כבולים לגישה דוגמטית או למחנה פוליטי מסויים. ממליץ לכולכם לעקוב אחריה.

אודות דני אורבך

רוכים הבאים לינשוף! אני דני אורבך, היסטוריון צבאי מהחוגים להיסטוריה ולימודי אסיה באוניברסיטה העברית, וחוקר הפיכות, התנקשויות פוליטיות, התנגדות צבאית ושאר אירועים עקובים מדם ביפן, סין, גרמניה ושאר העולם. מי מכם שמתעניין במלחמת העולם השנייה, אולי נתקל בספר שלי, ואלקירי- ההתנגדות הגרמנית להיטלר שיצא לאור בהוצאת ידיעות אחרונות. מחקר חדש, מעודכן ומורחב בנושא, The Plots against Hitler, יצא לאור השנה באנגלית ובאיטלקית, בנוסף לעדכון של של הספר העברי הקיים. מהדורות קינדל והארד-קופי של כל הספרים ניתן לקנות באמזון. כדי לראות את הפרופיל האקדמי שלי – מחקרים, מאמרים ועוד, לחצו כאן.

פורסמה ב-ינואר 14, 2024, ב-ינשוף צבאי-אסטרטגי ותויגה ב-, , , , . סמן בסימניה את קישור ישיר. 70 תגובות.

  1. דני כמו תמיד אני אוהב לקרוא אותך אבל במקרה דנן אני הייתי אומר את המשפט הלטיני Vae victis ומה ניתן ללמוד ממנו, אכן כאשר אתה נלחם בביריון זה להכניע אותו אבל כרגע לא ניתן להכניע אותו מסיבות מסוימות לפעמים כדי לייצר קואליציה כמשל הסוס והרוכב

  2. עדו סוקולובסקי

    א. גם סוריה עוינת את ישראל והיא גדולה מישראל פי 3 וחמושה פי 3 ועדיין לא ראיתי שאנחנו כובשים את סוריה ומתנים לה תנאים כדי להפסיק את הכיבוש.
    ב. יש לנו אלטרנטיבה – להכניס את הרש"פ לעזה במקום החמאס. רק שבשביל זה נצטרך לצאת מהשטחים ואת זה נתניהו לא יכול להרשות לעצמו כי רק הימין (והחרדים) מוכנים להשלים עם השחיתויות שלו כל עוד אינו נוגע ביקר להם (התנחלויות לימין וישיבות לחרדים)
    ג. אני חושב שבשטחים ראו היטב מה תהיה התגובה של ישראל במקרה של התקפה וזה אומר אובדן של 1 מכל 100 פלסטינים והרס במימדים מטורפים. לדעתי השגנו את שלנו – עכשיו הגיע הזמן להחזיר את החטופים.

    • כל ההנחות שלך לא נכונות, לצערי.

      א. סוריה ממוטטת ולפחות עד הזמן האחרון האיום הבטחוני ממנה היה שולי עד לא קיים. לא היו בסוריה כוחות שמסוגלים ומעוניינים להילחם בך נון סטופ.

      ב. הרש״פ בקושי יכולה לשלוט בקלקיליה ובכלל לא בשכם וג׳נין. היא מושחתת, לא יעילה ומערכת החינוך שלה יוצרת את הבסיס שעליו רוכבת החמאס. היא לא תוכל לשלוט בעזה גם אם תרצה וממילא להכניס אותה לשם דורש שמישהו יביס את חמאס.

      ג. הפלסטינים לא מתרגשים מהרס ואבדות, לא ברמה האסטרטגית. אובדן שלטון זה סיפור אחר.

    • עדו סוקולובסקי

      איפה בדיוק סתרת אותי?
      אתה מסכים איתי שמדינה יכולה להיות עוינת מאוד ועדיין לא להוות איום ממשי על ישראל.
      אני מסכים לגמרי שאחרי שנים שבהן החלשנו את הרש"פ וחיזקנו את החמאס זה נותן את אותותיו. אולי נעשה ההיפך? אבל עזוב, נניח שמוטטנו את החמאס ועכשיו יש לנו ביד 2 מיליון עזתים שאנחנו צריכים לדאוג לכל הבעיות שלהם מאוכל ושתיה ועד חינוך ותשתיות. אנחנו באמת רוצים את זה? או שעדיף לנו שזו תהיה הבעיה של מישהו אחר? אני מזכיר לך שעירק ואפגניסטן אכן איבדו את השלטון לכוח הצבאי האמריקאי. איך זה נגמר עבור אמריקה?

      • אני מסכים, אבל זה תלוי בסיטואציה. לא עובד עם ארגונים שמחויבים לתקוף אותך בכל הזדמנות. בנוגע ליתר, לא הכל תלוי בנו. הרש״פ נחלשה גם מהרבה סיבות פנימיות ואם ישראל לא היתה מעבירה כסף לעזה היו מאשימים אותה במשבר הומניטארי. באשר לשליטה מעדיף כמובן שלא, אבל אם לא תהיה לי ברירה אז לא תהיה לי ברירה. שלטנו בעזה עד 1993 וזה עדיף משלטון חמאס.

  3. לא תיארתי לעצמי שאכתוב את זה אי פעם, אבל ברוך הבא לימין.

    • הברכות מוקדמות מדי. שים לב ש Batna זו לא האפשרות העדיפה.

      • לא התכוונתי שאתה ימני.
        אלא, שאתה מתחיל לחשוב כמו אחד ואני כמובן מבין שBATNA אינה האפשרות העדיפה (אלא אם אתה הבריון כמובן).
        להיות ימני זה לא תמונת מראה של השמאל, אנחנו הרבה פחות עדריים ויש הרבה מאוד סוגים מאיתנו. הדבר הכי קרוב לשמאל זה אולי ביביסטים שחושבים שמי שלא כמוהם אז הוא שמאלני (אם זכור לך התקפות כאלה ואחרות מצידם על ימנים אחרים בזמן ממשלת "השינוי").
        הכוונה שלי הייתה שהפרשנות שלך מאוד דומה לכזו שימניים מבצעים למציאות.
        נסה לקרוא שוב ניתוחים של אנשי ימין מ20-30 השנים האחרונות.

      • לא חייב להיות ימניים בארץ דרך אגב.
        גם ניתוחים במגזינים מחו"ל של גורמי ימין מארה"ב לדוגמא.

      • לדעתי, המונחים "ימין" ו"שמאל" שימושיים רק למי שמעוניין לשמר את השיח הפוליטי ברמה של אוהדי כדורגל, שיח של "אנחנו" ו"הם". הבידול העקרוני הוא בין פרגמטיסטים לפונדמנטליסטים. אורבך תמיד היה פרגמטיסט. ואתה?

      • אני עוקב אחרי הבלוג הזה כעשור (ואולי יותר?) ואחרי שגיליתי אותו טרחתי אפילו לקרוא את כל הפוסטים שפורסמו מתחילתו. אורבך לא תמיד היה פרגמטיסט, אפילו לפי עדותו. הוא הביא מדי פעם אנקדוטות על דעות ותפיסות שבהם החזיק פעם ולמה הוא שינה את דעתו לגביהם. הוא פעם היה הרבה יותר רומנטי.
        לגבי השימוש ב"ימין" ו"שמאל", זה לא שיח של רמת אוהדי כדורגל. ההגדרות אינן קבועות ומשתנות עם הזמן כמובן, אבל הן כן חיוניות בכל רגע נתון כדי להבדיל בין מחנות ותפיסות שונות של המציאות.
        בנוגע אלי, אני הופך להיות יותר פרגמטי עם הזמן אני מניח.

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה)

      נכון להיון, הימין הפוליטי בישראל מאמין בזכות (אלוהית) על כל הארץ
      ולא בנכונות לעימות צבאי ולהחזקת שטח מתוך תפיסה בטחונית.

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה)

      לא חושב שמה שכתוב כאן הן דעות ימניות. גם שמאל יכול להיות פרגמטי. לתפיסתי ההבדל בין ימין לשמאל בישראל, זה שימין רוצה מלחמת נצח בין ישראל לפלסטין ולא רואה אף נתיב לקיום של פלסטינים איפשהו בין הנהר לירדן, בעוד השמאל בסדר עם קיומם ומסכים ברובו על פתרון שתי מדינות. אבל השמאל השפוי מבין שכדי להגיע להסדר שתי מדינות צריך לעקור מהשורש את מבני השלטון הפלסטינים שמקבילים אצלם לימין – אלו שמעוניינים רק במלחמה. אי אפשר לעשות שלום עם מי שלא רוצה בשלום. אוסיף בעצם שהימין כנראה לא מאמין בכך שאף פלסטיני מעוניין בשלום, בעוד בשמאל הדעה היא שרוב הפלסטינים מעוניינים בקיום שליו, ואלו המנהיגים שלהם שגוררים אותם לפי אבדון.

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    ההתייחסות הראויה לבריון, כפי שהצגת, נכונה לעניות דעתי.
    הייתי מוסיף גם התייחסות לזיהוי הבריון העיקרי, זה שבחסותו שועלים קטנים מחבלים בכרמים.
    נדמה לי שבמזרח התיכון הביריון העיקר היא איראן – לא רק ביחס אלינו, אלא ביחס למזרח התיכון כלו. תוציא את איראן מהמשוואה ופתרת באיבחה אחת חלק ניכר מהסיכסוכים האיזוריים.
    נשגב מבינתי למה המערב, בהובלת ארה"ב, עדיין נמנע מלהתמודד ישירות עם איראן ומעדיף במקום זה להפציץ את החותים בתימן, למשל.

    • בדיוק בגלל אותו פחד משתק מהסלמה.

    • עדו סוקולובסקי

      לגבי השאלה שלך בסוף – התשובה פשוטה. בוש האוויל פלש לעירק והתוצאות היו כל כך גרועות עבור אמריקה שהציבור האמריקאי לא מוכן לשמוע על עוד מלחמה במזרח התיכון. להזכירך – אמריקה היא בסך הכל מדינה, לא איזה כוח על שחובתו להשמיד כל דיקטטורה שמאיימת על שלום העולם. כלומר שהנשיא האמריקאי מחויב, חוקית ומוסרית, לרווחתו של המורה מקנזס ועורך הדין מאוהיו ולא לשלומו של הילד הרעב באפגניסטן או האישה שנאנסת בדארפור. לא על זה משלמים לו.

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אחלה מאמר!! נהנתי לקרוא
    השאלה שלי היא עד כמה נתניהו מהווה סכנה למדינה? עם הממשלה הנוכחית אני מטיל ספק שנשרוד כמדינה מתפקדת.
    בשנה האחרונה פוליטית המצב היה בלתי נסבל, לא רק שהציבור הליברלי דמוקרטי היה בסכנה, עכשיו גם פיזית האיום הקיומי גבר. האם בתקופה זו בכלל ניתן להתאחד כשנתניהו עדין במערכת? האם אפשר לנצח כשהוא עומד בראש? כשהייתי במילואים (תפקיד עורפי) הייתה מין אחדות למרות הקיטוב כשחזרתי הויכוחים המרים וההאשמות ההדדיות חזרו והקיטוב הורגש ביתר שאת עם חברים ובבית. האם בכלל ניתן להרגיש בטוחים כאן אם נתניהו ימשיך עד 2026? עד כמה ניתן להאמין שנשרוד כשהוא עוד בשלטון? האם זה לא חשש מבוסס שמצבו הנפשי ורצונו הבלתי נשלט להישרדות מקשה על המאמץ המלחמתי בעוד הוא מנהל לטעמי מפלגה שמתנהגת ככת וקואליציה מסוכנת?

    • לדעתי, האויב האמיתי נמצא בחוץ, ואסור לשקוע במלחמות פנימיות. נתניהו יוחלף בבוא העת בבחירות.

      • עדו סוקולובסקי

        נתניהו הוא זה שמצד אחד הופך את ישראל למדינה מושמצת בגלל הרג חפים מפשע בעזה ומצד שני מכניס משאיות אספקה לחמאס. כלומר שאנחנו יוצאים גם רעים וגם פראיירים במקום לעשות מה שהציע גיורא איילנד ולהטיל מצור בלי לסכן חייל אחד בתוככי עזה.
        עזוב את האחריות שלו לטבח ב7/10 הוא כישלון מוחלט בניהול המלחמה.

      • מה שגיורא איילנד מציע לא ריאלי בגלל שהיה גורם להרג כפול ומשולש ומרובע של חפים מפשע בעזה וגם למחלות שהיו מגיעות לישראל. אין פתרון קסם והמלחמה מתנהלת כפי שהיא אמורה. אפילו טוב מאד בסטנדרטים בינלאומיים של מערכות דומות.

      • עדו סוקולובסקי

        באילו מלחמות קודמות ישראל סיפקה דלק לאויב תוך כדי לחימה?

      • אנחנו לא יכולים להתעלם לחלוטין מהפרברסיה המעוותת של החוק הבינלאומי היום.

      • משתמש אנונימי (לא מזוהה)

        הנהגתו הכושלת הביאה לטבח והוא עלול להשאר עד 2026 ומדינת ישראל תהפוך למקום בלתי נסבל לחיות בו. הרי מאחר וברור מאליו שהמחדל באשמת נתניהו בעיקר אולי בשווה למחדל הצבאי, אזי איך ניתן לסמך עליו שינהל את המלחמה כראוי, האם זה ציני לחשוב שירצה להאריך את המלחמה כדי לשרוד וחיילים רבים ימותו כתוצאה מכך או שהחטופים לא ישוחררו וימותו בהמוניהם כי הוא מתקפל מול שותפיו הקאליציוניים?
        אני לא מרגיש בטוח ואני בחרדה קיומית לא פחות מחמאס כי בנוסף לאיום מארגון רצחני מחד צריך מנהיג כושל ומסוכן מאידך. לחכות עד 2026 היא לא אופציה או פריבילגיה מבחינתי.
        האם הפגנה להדיחו בזמן מלחמה לדעתך היא תגובה לבטנא של נתניהו "תרצו להדיח אותי ומה תעשו יש מלחמה תסבלו אותי בשקט"?

  6. ארחיב על האיום למערב מצידה של איראן…

    באירופה קיימת נטייה עתיקת ימים להסיח את דעת הציבור ממאבקי כוח בין השחקנים הראשיים באמצעות דיבורים על איומי סרק. אזמין את הקוראים ללכת 500 שנים אחורה, לתחילת המאה ה-16, לתקופת המלחמות האיטלקיות. בתקופה ההיא "האיום האיראני" עוד לא היה באופנה והציבור העדיף את "האיום התורכי".

    המלחמות האיטלקיות מתוארות היום כתהליך אובדן השפעה על ידי ערי-מדינה איטלקיות וכקרב על הגמוניה בין ספרד לצרפת. הגישה הזאת אומצה לראשונה בעבודתו של פרנצ'סקו גוויצ'ארדיני – העד לאירועים ודוקטור למשפטים שעשה קריירה באדמיניסטרציה של אפיפיורים. ברור כי גוויצ'ארדיני כתב לאליטות ולא לציבור הרחב.

    כרגע אני קורא את היסטוריון איטלקי אחר (Paolo Sapri) שהיה פעיל כמאה שנים לאחר האירועים. ספרו מוקדש לא בדיוק למלחמה אלא להיסטוריה של ועידת טרנטו שהתכנסה בעקבות הקונפליקט על מנת לפטל בשסע בכנסיה הקתולית. מהספר עולה כי בכל שלב של האירועים הדרמטיים האלו המנהיגים והציבור היו מדברים על האיום התורכי.

    – ספרדים מחליפים שלטון בפירנצה – המרכז הפיננסי הראשי של התקופה – ושליח של אפיפיור ברייכסטאג (מלך ספרד היה גם הקיסר הגרמני) נושא נאום על האיום התורכי.

    – כוח אימפריאלי כובש את רומא (המרכז הרוחני הראשי) ואפיפיור מוותר על המס שהיה גובה בספרד "למטרות המאבק באיום התורכי" לטובת המלך.

    – ממקור נוסף עולה כי מלחמת הקואליציה של מדינות אירופאית נגד ונציה בשנת 1509 הוצגה על ידי ההסברה כענישה על אי רצון לשתף פעולה במסע הצלב נגד האיום העות'מאני.

    נוצרת הרגשה כי הציבור הרחב של התקופה – כלומר, 10 אחוז מאוכלוסייה שהתגוררו בערים ועקבו אחרי חדשות – לא היה מודע למהות המתרחש. הוא היה יכול להסיק כי קיים איום תורכי המסכן את אירופה וכי שליטי העולם הנוצרי עושים כמיטב יכולתם כדי לטפל בו, אך קצת מסתכסכים בדרך.

    היום נערך מאבק (לא מזויין, כמובן) בין האיחוד האירופי לבין ארה"ב. כנראה, בשלב מסוים – אם ארה"ב תיסוג מאירופה – יוקם צבא אירופאי מאוחד "שייתן מענה יעיל לאיום האיראני (או הרוסי?) במקום ברית נאט"ו שלמרבית הצער נכשלה במשימה".

    כמובן, אין להסיק מדברי שאיראן לא מהווה איום לקיומנו, אך נוצר ספק כי ארה"ב רואה בה אתגר ממשי למרות כל ההצהרות.

    בהערת שוליים: הגמון עולמי תמיד פועל לפי כללים מכיוון שהוא המרוויח העיקרי מקיומם.

    • עדו סוקולובסקי

      נו באמת. אין מאבק בין אמריקה לאיחוד האירופי. יש מאבק נגד ציר רשע שחלק ממדינות נאט"ו הצטרפו אליו – טורקיה תומכת בחמאס והונגריה ופולין ברוסיה. להזכירך, במלחמת העולם השנייה ארה"ב כל כך לא רצתה להתערב באירופה עד שמרוב הסתגרות קיבלה את פרל הארבור לפרצוף.

      • פולין תומכת ברוסיה? מתי? איפה?

      • טוב שהזכרת את ארה"ב. במחצית הראשונה של מלחמת העולם השנייה אמריקה ניהלה מאבק לא מזויין נגד האימפריה הבריטית. אפרט.

        הסדר העולמי לאחר מלחמת העולם הראשונה הושתת על מאזן הכוח הימי בין המעצמות. הוועידה בוושינגטון בשנת 1922 הקצתה מסגרת שווה לבריטניה וארה"ב. השוויון נשמר עד סוף שנות השלושים. אמריקה שינתה את המאזן לטובתה ב-4 שלבים.

        – שלב א: אביב 1938. סיפוח של אוסטריה על ידי גרמניה ותחילת המתיחות באירופה. ארה"ב מאמצת חוק לפיו היא מגדילה את חיל הים שלה ב-20 אחוז.

        – שלב ב: יולי 1940, צרפת נופלת ובריטניה נמצאת במצוקה. אמריקה מקבלת חוק חדש, לפיו חיל הים שלה יוגדל בעוד 70 אחוז כך שיוכל להילחם בבריטניה וביפן בו בזמן.

        – שלב ג: ספטמבר 1940. הפגזות של לונדון על ידי גרמנים. ארה"ב יוצאת עם דרישות טריטוריאליות כלפי האימפריה הבריטית. בהעדר ברירה בריטים מקבלים את הדרישות ומחכירים לאמריקאים מספר של בסיסים צבאיים ל-99 שנים בתמורה ל-50 משחתות חלודות. כך מתנהגים כלפי חצי-קולוניות: תחשוב על חכירת הונג קונג מסין על ידי בריטניה ל-99 שנים.

        – שלב ד: אוגוסט 1941. גרמניה כבר פלשה לברה"ם ואם תנצח, תוכל להשיג את הקולוניות של בריטניה בדרך היבשה. אנגליה חותמת על האמנה האטלנטית. אם לתרגם אותה משפה דיפלומטית לעברית, ניתן להבין כי מדובר בפירוק האימפריה הבריטית.

        ברור, שאני מכיר את הנראטיב הנוכחי לפיו שתי מעצמות חופשיות התאחדו יחד כדי לעמוד באיום עריצי הציר. אולם, אם נסתכל על האירועים בעיני חייזר שנחת בכדור הארץ ומנסה להבין את ההיסטוריה שלו, נגיע למסקנה כי אמריקאים סחטו את האימפריה ובהצלחה.

        התוכן הדיפלומטי של מלחמת העולם השנייה הינו העברת הגמוניה מבריטניה לארה"ב. לונדון ניסתה לשמור על הגמוניה ואמריקה רצתה להשיג אותה. עצם העובדה כי אמריקאים ובריטים לא לחמו בינם לבין עצמם לא משנה דבר.

        ניתן לחשוב על תסריט בו ארה"ב פולשת לקנדה ואוסטרליה, מפגיזה את לונדון והופכת את אנגליה לאדמה חרוכה (מה שקרה לגרמניה בפועל) אך הדיפלומטיה הבריטית הייתה ערמומית מספיק כדי למנוע התפתחות דומה.

        כמו כן, בלב האימות של היום עומד הרצון של האיחוד האירופי להשיג הגמוניה עולמית. ברור כי אירופה תנהל את המאבק בדרכים דיפלומטיות וכלכליות.

        בהערת שוליים: אמריקאים מבינים היטב במה מדובר ובאחת התחזיות של פרידמן (ראש של "סטרטפור") צרפת וגרמניה עומדות מאחורי גוש של המדינות שתוקפות את ארה"ב.

      • סליחה, מדובר בנראטיב שגוי לחלוטין. לקחת תחרות שאכן היתה, הוצאת אותה מכל פרופורציה, הפכת תוכנית מגרה ששכבה באיזה ארון והפכת אותה לכלי פעולה ריאלי והתעלמת מהגישה האנטי גרמנית והפרו בריטית של רוזוולט וגם מהעובדה שעסקת המשחתות היתה בראש ובראשונה פותח שער לעזרה יותר מסיבית, לא משהו שעמד בפני עצמו.

      • משתמש אנונימי (לא מזוהה)

        היות וצ'רצ'יל הכניס את טורקיה למלחמת העולם ה1 בגלל 2 ספינות קרב אז 50 משחתות נשמע לי כמו משהו שהוא מאוד יחשיב. אפילו יותר מכמה איים

      • ציטוט: מדובר בנראטיב שגוי לחלוטין.

        את הדברים הגדולים רואים רק מרחוק. ב-500 שנים האחרונות היו 4 מקרים של החלפת הגמוניה וכולם כתוצאה ממלחמה.
        – הגמוניה ספרדית הינה פרי של מלחמות איטלקיות
        – הגמוניה צרפתית צמחה ממלחמת שלושים שנה ומקונפליקט נוסף בין צרפת לספרד שהסתיים ב-1659
        – הגמוניה בריטית היא תוצאה של המלחמות הנפוליאוניות.
        – ארה׳׳ב קיבלה את ההגמוניה שלה כפרס ניצחון במלחמת העולם השניה.

        למקבלי החלטות באירופה המלחמות של העבר אינן ידע אבסטרקטי אלא חלק מהיסטוריה של המדינות שלהם ואפילו של משפחותיהם: צ׳רצ׳יל כתב ספרים על דוכאס מרלבורו – בן משפחתו שניסה לעצור את ההגמוניה הצרפתית, אך ללא הצלחה. לכן לקראת שנות ה-30 היה ברור מי יהיו היריבים בקרב הבא.

        מלחמת הגמוניה נותנת אפשרות למעצמות פחות חזקות לדרוש ״הטבות״ מהצדדים המעורבים בתמורה לצעדים ידידותיים או אי התערבות. כך הפלישה היפנית לסין בשנות ה-30 הביאה תועלת לא רק ליפן אלא גם לבריטניה – כיוון שסגרה את המשק הסיני העצום לארה׳׳ב. גם גרמניה החלה לדרוש הטבות – וקיבלה אפשרות לבצע סיפוחים. מכאן ״הססנות של דמוקרתיות״ מול האיום הגרמני.

        בשלב מסוים בריטים הבינו שאם לתת לגרמניה להתחזק עוד – אז יהיה אפשר לתמרן בינה לבין ארה׳׳ב ולקבל מאמריקאים תנאים טובים יותר בסדר העולמי העתידי. לא בכדי צ׳רצ׳יל כתב לרוזוולט שאמריקה עלולה לעמוד מול ״ארצות הברית של אירופה״. ולא בכדי בריטניה זכתה ל״יחסים מיוחדים״ עם ארה׳׳ב.

        כיוון ששתי המעצמות לא לחמו בינן לבין עצמן, הן מגלות נטיה לטשטש את העובדות שמצביעות על ניגוד האינטרסים. מכאן המיתוס על דמוקרטיות הססניות.

        בהערת שוליים: ניתן לראות דמיון מסוים בין רוסיה של היום לבין מדינות הציר בשנות ה-30, אם להבין כי בשני המקרים מדובר במעצמות מדרג ב׳ שלא מנסות ״לכבוש את העולם״ או ״לקרוא תיגר על המערב״ אלא מנצלות את הסיכסוך בין השחקנים מהליגה העליונה כדי להרוויח קצת השפעה ושטח.

      • עדו סוקולובסקי

        זה נקרא בעברית 'דיפלומטיה'. אתה קראת לזה 'מאבק לא מזוין' אבל לפי ההגיון שלך כל המדינות כל הזמן מנהלות מאבק לא מזוין זו עם זו. גם כשאני מוכר לך מכונית משומשת אני רוצה להוציא ממך את המחיר הכי גבוה ואתה רוצה לשלם כמה שפחות. אז יש בינינו סוג של 'מאבק'. אין מה להשוות את זה למאבק שיקרה אם שודד ינסה לגנוב ממני את המכונית ברמזור.
        אז כן 'ניתן לחשוב' על תסריט שבו אמריקה פולשת לקנדה וניתן חשוב על תסריט שבו גרמניה ואנגליה כורתות ברית ומחלקות את אירופה ביניהן אבל כל זה לא קרה. להתייחס למה שהיה טכנית אפשרי כאילו הוא היה קרוב להתרחש במציאות זו לא דרך להבין היסטוריה.

      • ציטוט: לפי ההגיון שלך כל המדינות כל הזמן מנהלות מאבק לא מזוין זו עם זו

        בול!

        ודווקא בגלל זה הבנה של דיפלומטיה חשובה יותר מלימוד היסטוריה צבאית. יש להבין כי בעזרת אמצעים דיפלומטיים וכלכליים ניתן להסב לא פחות נזק מאשר דרך מלחמה. יפנים ב-1941 היו מעדיפים לאבד כמה איים מאשר לעמוד מול אמברגו על נפט.

        גם ברמה בין-אישית: אם תתן לי זבנג בפנים – רק אבכה. ואם תקח ממני דירה – אסבול ממש קשה. אם כי זבנג – זה אלימות ועבירה על החוק, בעוד שניתן לשלול דיור בלי לעבור על חוקים.

        הבעיה היא שהיסטוריונים מסתכלים על ״זבנגים״ ועל מלחמות ומתעלמים מלחץ דיפלומטי וכלכלי.

        ברור שבריטים היו מעדיפים לספוג תבוסה מבישה בשדה הקרב, לאבד כמה אוניות ולוותר על איזו קולוניה רחוקה מאשר ״לנצח״ במלחמת העולם השניה ולאבד את האימפריה כולה.

      • עדו סוקולובסקי

        אתה מניח שאנשים הם יצורים רציונליים ותועלתניים, הם לא. גם מדינות אינן כאלו. אם למשל הייתי שליט עזה הייתי עושה הכל כדי שהשכנה החזקה שלי ממערב תראה שאני לא מהווה שום איום עליה ומשקיע כל דולר של סיוע הומניטרי בהפיכת עזה לסינגפור של המזרח התיכון. זה לא מה שקרה.
        לכן בכלל לא בטוח שהבריטים היו מעדיפים תבוסה משפילה שתשאיר בידם את הודו על הניצחון במלחמת העולם השנייה. אבל גם זה לא העיקר. אם הכנסתי לך זבנג בפנים ולא סבלתי שום עונש כתוצאה מכך אולי מחר אשבור לך רגל? אולי ארצח אותך? זה כבר הרבה יותר גרוע מאובדן דירה. לכן תבוסה משפילה עבור בריטניה לא בהכרח הייתה נגמרת שם. היא הייתה עלולה להוביל לרצף של תבוסות ולחצים דיפלומטיים שהיו נגמרים רע מאוד עבורה – על זה בדיוק אמר צ'רצ'יל "יכולתם לבחור בין חרפה למלחמה, בחרתם בחרפה ועכשיו תסבלו את המלחמה."
        לא אני אמרתי שמלחמה היא המשך המדיניות בדרכים אחרות. היסטוריה צבאית היא לא איזה ענף נפרד מההיסטוריה שקורה בלי קשר לדיפלומטיה אלא היא חלק ממנה.

      • עצם זה שאנחנו יושבים במזרח התיכון מעוות לנו את תמונת העולם. מדינות מסביבנו קיבלו עצמאות לפני פחות ממאה שנה, בחלקן אין מסורת מדינית או אליטות פוליטיות יציבות. לכן בכל צעד אנו נתקלים ברודנים בלתי שפויים ובאירגוני טרור.

        במערב אירופה לאומת זאת קיימת מסורת פוליטית בת מאות שנים, יש אליטות תורשתיות (ברמה של: אבותינו לחמו יחד במסעות הצלב) וזה מבטיח את יציבות מערכתית ואת הרציונליות של חשיבה. אגב, היתרון התחרותי שבזכותו המערב שולט בשאר עולם הינו מערכת שלטונית שכמעט תמיד חושבת בצורה רציונלית.

        אם להחזיק בראש את המאבק הדיפלומטי ניתן לראות את ההיסטוריה של המאה ה-20 קצת אחרת. לפי הגרסה הנאיבית ארה"ב ניצחה במלחמה הקרה. ניצחון מוגדר כ"שיפור מצב יחסית לתחילת הקונפליקט". האם ב-1991 מצבה של אמריקה היה טוב יותר מאשר ב-1947? ודאי שלא. בעוד שמצבה של אירופה מערבית ממש השתפר: משקלה היחסי בכלכלה העולמית עלה, היא קיבלה גם את "מקסיקו" משלה בצורה של ארצות הגוש המזרחי לשעבר. בנוסף גרמניה סיפחה שטחים חדשים.

        בשלושת העשורים האחרונים אמריקה ניסתה למזער את הנזק ולטרפד את המאמצים של גרמניה באירופה מזרחית. מכאן השמת דגש על פולין בתור בעלת הברית של ארה"ב. מכאן התפשטות של נאט"ו מזרחה – לא בגלל האיום התורכי (או הרוסי?) אלא מתוך הרצון להחיל השפעה אמריקנית על האזור שנמצא תחת השפעה גרמנית.

        כאשר אני טוען שרוסיה פועלת היום בהסכמתה (או אפילו בשליחותה) של גרמניה זאת לא מתיחה. בשנים האחרונות אמריקאים החלו לדבר על הקמת אימפריה שלמה על בסיס של פולין (Three Seas Initiative) שאמורה לכלול גם את אוקראינה, וגם את המדינות הבלטיות.

        יכול להיות שגרמניה ורוסיה יצליחו לחלק "בשלום" את אזורי השפעה במזרח אירופה – תוך מתן יתרון לגרמניה, כמובן. ייתכן גם שיסתכסכו ונראה קונפליקט בין גרמנית לרוסיה בעוד מספר שנים.

      • סליחה, אבל זה תיאור כל כך הזוי שאני לא יודע איך להתחיל אפילו להתמודד איתו.

        Check out my new website! http://orbachdanny.com

        Danny Orbach, PhD
        Associate professor in general history and East Asian studies, the Hebrew
        University of Jerusalem
        972-527244538
        dannyorbach@gmail.com

      • עדו סוקולובסקי

        כן ברור. מלחמות העולם ה1 וה2 הן תולדה של הנהגה רציונלית, שקולה ושוחרת יציבות.

      • ציטוט: סליחה, אבל זה תיאור כל כך הזוי…

        ברור שזה נשמע הזוי, אך אני מוכן לנמק את דבריי בכל נקודה. למשל, רוסיה מספקת בעצמה בערך 25 אחוז מצרכיה בציוד תעשייתי. השאר מיובא מאירופה, לרוב מגרמניה. הנשק שיורה באוקראינה כרגע לא היה מיוצר בלי הסכמה גרמנית. אגב, במהלך המלחמה הקרה המצב היה דומה.

        האי הבנה שביננו נובעת, כנראה, משימוש בפרדיגמות שונות. מעבר בין פרדיגמות זה לא כאשר סופרים אבדות באיזה קרב קצת אחרת. זה כאשר הדברים שהיו מתעלמים מהם תחת השקפת עולם מסוימת (כמו מאזן כוחות או כלכלה) רוכשים חשיבות בהשקפת עולם חדשה וזה מביא למסקנות אחרות. למשל, מזווית ראות מודרנית מלחמת העולם השנייה הינה מלחמת גוג ומגוג. לעומת זאת אסכולה דיפלומטית של המאה ה-18 (שלוקחת בחשבון את מאזן כוחות) היתה רואה בה השמדת האימפריה הבריטית על ידי ארה"ב.

        פרדיגמות בהיסטוריה משתנות פעם בכמה עשרות שנים – לכן קצת משעשע לקרוא את היסטוריונים של המאה ה-19 והמאה ה-18 שכתבו על אותם האירועים. קורה שלאנשי אקדמיה ולמקבלי החלטות יש פרדיגמות שונות. לדוגמה: מקבלי החלטות בארה"ב תופסים כנראה את העולם כמו דיפלומטים אירופאיים של העבר. ג'ורג' פרידמן בונה תאוריות שנראות הזויות לכל מי שחי בפרדיגמה אקדמית. הוא מדבר על מלחמות בין מערב אירופה לארה"ב ובין יפן לארה"ב. גם את הרעיון של הפיכת פולין למעצמה אזורית (עם גבולות בעמק וולגה) לקחתי ממנו.

        אני מבין שאני מדבר עם פרופסור להיסטוריה על הנושא שנמצא בתחום המומחיות שלו, לכן אמשיך במלוא הצניעות ואזמין אותך… לשחק במשחק פרדיגמות. תיקח לבחירתך איזו מלחמה בה הייתה מעורבת צרפת במחצית הראשונה של המאה ה-18. למשל, את מלחמת הירושה האוסטרית. תעשה סקירה של האינטרסים של השחקנים ושל ההישגים שלהם. ולאחר מכן אתן לך קישור לעבודתו של דיפלומט צרפתי שחי בתקופה – אפשר באנגלית, אם לא תרצה בצרפתית – ותראה איך הוא התייחס לאותם האירועים. ספק אם תהיה התאמה בינך לבינו אפילו בהגדרת מטרות הצדדים.

      • ציטוט: כן ברור. מלחמות העולם ה1 וה2 הן תולדה של הנהגה רציונלית, שקולה ושוחרת יציבות.

        חשיבה מעגלית: אתה מנמק את חוסר רציונליות במהלך מלחמות העולם בחוסר רציונליות במהלך מלחמות העולם.

        אולם, אתה מצביע על נקודה חשובה – תיאורים רציונליים של צעדי הצדדים בקונפליקט הזה אכן נדירים להפליא. איך מתארים את המלחמות של המאה ה-19? בתור תהליך רציונלי של קבלת החלטות: אינטרסים של אוסטריה, אינטרסים של צרפת, אינטרסים של פרוסיה. לאחר מכן מביאים רשימת הקרבות ועושים יישור קו: באיזו מידה כל אחד מהשחקנים השיג את מה שביקש.

        מי עשה את התרגיל הדומה ביחס למלחמת העולם השנייה? אילו אינטרסים היו לבריטניה שלא לדבר על ארה"ב?

      • עדו סוקולובסקי

        אתה צריך להחליט. או שהכל עניין של 'פרדיגמה' או שיש כלים אובייקטיביים לניתוח היסטורי. כי אם הכל עניין של פרדיגמה אז המדינות הערביות אינן רציונליות יותר או פחות מאירופה. יש להן פרדיגמה משלהן, סדרי עדיפויות שלא מתאימים לאדם בעל חשיבה אירופית. אם לעומת זאת אתה קובע שהתרבות הערבית אינה רציונלית ואילו אירופה היא אצלך מופת של מדינאות רציונלית אז אתה צריך להסביר מה היה רציונלי בפלישה של נפוליאון לרוסיה שלא לדבר על מלחמות העולם.

      • ביחס לקבלת החלטות קיימת במערב היררכיה של פרדיגמות. וכל אחת מהן עונה על הצרכים שלה. בקרב אנשי אקדמיה והציבור הרחב – שלא אמור לקבל החלטות פוליטיות שותפות – מקובל לצאת מההנחה שקיימת ידידות בין אומות המערב. הפרדיגמה הזאת לא מפריעה להיסטוריון לחקור את הצבא היפני ולציבור הרחב פשוט קל לחיות עמה.

        לאומת זאת, מקבלי החלטות חיים בפרדיגמה שונה. בעולמם האתגר הגדול ביותר לכל מדינה מערבית ודמוקרטית הינו… מדינות מערביות ודמוקרטיות אחרות – כי לשאר השחקנים יש פחות יכולות. את זה לא אני המצאתי, מספיק לקרוא את ג'ורג' פרידמן שכותב על אפשרות המלחמה בין ארה"ב לאירופה במאה ה-21.

        ב-500 השנים האחרונות החלטות של מחזיקי שלטון במערב לרוב היו רציונליות. אדגים את הטענה באמצעות המקרה של נפוליאון, כפי שביקשת.

        התקופה מאמצע המאה ה-17 ועד תחילת המאה ה-19 הינה התקופה של הגמוניה צרפתית. כמו במקרה של ארה"ב (ההגמון הנוכחי), מקור ההגמוניה היה בעוצמה הכלכלית. היום סופרים את תל"ג. בעידן האגררי הסתכלו על גודל אוכלוסייה ואיכות קרקעות.

        צרפת הייתה בעלת האוכלוסייה הגדולה ביותר באירופה – אפילו גדולה מזו של רוסיה – והגיעה לכמעט 30 מיליון תושבים בסוף המאה ה-18.
        מטרת מדיניות החוץ של צרפת הייתה… לשמור על ההגמוניה שלה. זאת לא המצאה שלי, כך כתבו הדיפלומטים של התקופה (כן, קראתי אותם). האינטרס הצרפתי היה להבטיח שאף מדינה אחרת לא תצליח להגיע לאותו גודל אוכלוסין – לא דרך כיבושים, ולא דרך גידול טבעי.

        למשל, האוכלוסייה של האיים הבריטיים ושל ארה"ב ביחד הגיעה לקראת שנת 1815 לגודלה של האוכלוסייה הצרפתית. זה מסביר, מדוע צרפתים ניהלו כמה עשורים קודם לכך את המאבק בבריטניה על מנת להבטיח את העצמאות של 13 קולוניות.

        נחזור לרוסיה. בתחילת המאה ה-19 היא התחילה לעבור את צרפת בזכות הגידול הטבעי וסיפוחים. בשנת 1810 עמדה האוכלוסייה שלה על יותר מ-40 מילון איש. הדירקטוריון ואחר כך נפוליאון צירפו לצרפת שטחים חדשים: בלגיה, הולנד, אזורים בגרמניה וקטלוניה. כך גם היא הגיעה ל-40 מילון תושבים.

        ברור, ששוויון אוכלוסין לא מתרגם את עצמו ישירות לשוויון בשדה הקרב, אך נותן פוטנציאל להשגת שווין כזה.

        מטרתו של נפוליאון ב-1812 לא הייתה לספח את רוסיה, אלא להעביר את חלק משטחיה למדינות שכנות (פרוסיה, פולין, אולי תורכיה) כדי שלא תהווה סכנה.

        אגב, לו נפוליאון היה מתעכב, רוסיה הייתה כובשת את רומניה מתורכיה (עוד כ-5 מיליון תושבים). אך בגלל הפלישה המתקרבת רוסים נאלצו לחתום על הסכם שלום עם תורכים ולהסתפק בסיפוח השטח של מולדובה של היום.

        אם תבקש ניתוח של מלחמות אחרות – אוכל לספק גם אותו, אך זה ידרוש כתיבת ספר שלם.

      • עדו סוקולובסקי

        יופי. עכשיו לפי אותם קריטריונים מדינות ערב רציונליות לחלוטין. גם להן יש את סדרי העדיפויות שלהן – למשל פחד מההשפעה המזיקה של המערב וציווי דתי עתיק שהאיסלם צריך לשלוט בכל העולם – והן פועלות לפי אותם סדרי עדיפויות ולא לפי אלו שלדעתך צריכים להיות להן.

      • לצערי, אני לא יודע ערבית. לכן אתן למומחים בנושא לדון בסדרי עדיפויות של מדינות ערב. מי צד שני אני מכיר את חלק ממדינות מזרח אירופה ועומד מול הפיתוי להעביר את הנסיון הזה על כל הארצות של חצי פריפריה.

        מבחינתי מטרת השכבה השולטת בכל מדינה שאיננה מערבית – הינה לקבל איזשהו סטטוס או פרוטקציה במערב. זה נותן לגיטימציה ונדרש להישרדות פיזית. יש סטטוס – ניתן לחיות עד זקנה ולהעביר את רכושך לילדים. אין סטטוס – אתה חי תחת סיכון לסיים את ימיך בהאג (כמו המנהיגים הסרביים) או לפחות לאבד את חשבונך הסודי בלונדון. יכולים לארגן נגדך מהפך וכוח קומנדו אמריקאי (בריטי, צרפתי) יחסל אותך בסוף.

        אי לכך האליטות המקומיות מוכנות לכל דבר כדי לרכוש פרוטקציה:
        – לשחק דיקטטורים חסרי רסן לפי בקשות.
        – להקריב מאות אלפי אזרחים במלחמה.
        – לפרק תעשיות כבדות ולהכפיף את המדיניות הכלכלית להנחיות קרן המטבע הבינלאומית.

        לכן, אם אתה רואה את איזה ׳רודן מטורף׳ שכיביכול ׳קורא תיגר על המערב׳ רוב הסיכויים שמדובר באיש שפועל בשליחות אחד ממרכזי הכוח המערביים נגד מרכז כוח מערבי אחר – בתמורה להבטות למיניהן.

        אם לדבר במלוא הציניות, המוח של העולם הערבי נמצא בקישור.
        https://fr.wikipedia.org/wiki/Institut_du_monde_arabe

        מדובר במכון לחקר העולם הערבי הממוקם בפריס. כאן מחליטים אילו רעיונות ירוצו בציבור הערבי ואילו תהליכים ישוגרו. ברור שקיימים מוסדות דומים במעצמות אחרות. לכן המתרחש באזור – הינו (במידה רבה) פועל יוצא של השפעת המוסדות האלו.

        הררי העיר באחד מספריו כי השליטה הבריטית בהודו התאפשרה בזכות כך שבריטים הכירו את האזור יותר טוב מהמקומיים – השאר היה עיניין של טכניקה. את אותו הדבר ניתן להגיד על ההשפעה המערבית בארצות ערב – מדי תקופה היא לובשת צורה של כיבוש קולוניאלי ולפעמים (כמו היום) מצטמצמת לשליטה בתהליכים כלכליים וחברתיים.

      • עדו סוקולובסקי

        באותה מידה אתה יכול לטעון שכל העולם נשלט על ידי האילומינטי. זה לא מספיק להעלות טענה, צריך להוכיח אותה. אבל בסופו של דבר גם אתה מסכים שההנהגה הערבית רציונלית רק שאתה מתיימר לדעת את הרציונל הנסתר שאחרים לא מכירים. אותו הדבר נכון לדעתך לגבי האירופאים – אתה מבין את האמת העמוקה שמאחורי המהלכים של אירופה ולמה המקום ה'שפוי' הזה יצא ל2 מלחמות עולם הרסניות. אז גם לפי ההגיון שלך אין באמת הבדל מהותי בין מדינות ערב למדינות אירופה.

      • לא ראיתי את אף איליומינטי בחיי. לאומת זאת, הייתי באר׳׳ב ובמערב אירופה – אילו הם המקומות שנראים עשירים יותר משאר העולם. ועם כסף בא כוח. רובנו נוסעים לעבודה במכונית מתוצרת אירופה, ארה׳׳ב או יפן ולא ברכב סיני או איראני. רובנו טסים לחופשה במטוסי איירבוס או בואינג – לא במטוסי טופולב.

        ואם קיים אין ספור הוכחות לעליונות מערבית בכל מיני תחומים, אז בתור אזרח תמים אני רשאי להניח שהיתרון הגורף של המערב בא לידי ביטוי גם בתחום דיטלומטיה ומודיעין. ובתור מי שעוקב אחרי המצב במספר מדינות חצי פריפריה – אני יכול לנמק את דבריי בעמצאות עובדות.

        ברור שגם במערב טועים מדי פעם – וטעויות של שחקנים כה חזקים גורמות לסבל רב בכל העולם.

      • עדו סוקולובסקי

        אז קודם ירית את החץ ואז ציירת סביבו את המטרה? בגלל שהמערב עשיר יותר וטכנולוגי יותר הוא גם רציונלי? פשוט כי ערב הסעודית, קטאר ודובאיי הם מקומות די עשירים בסך הכל. ואם תגיד לי שהיה להם מזל שהם גרים במקום שיש בו נפט אני יכול לטעון שמזלה של גרמניה שהיא נכבשה ברובה על ידי אמריקה ולא על ידי רוסיה או מדינה אחרת שהייתה נוקמת בה במקום להעביר לה מיליארדים בתוכנית מאשרל.

      • מה מפתיע אותך? חברות לא מערביות מסויימות מתחילות להתנהג באופן רציונלי ומתעשרות כתוצאה.

        חשיבה רציונלית איפשרה בזמנו למערב לחולל מהפכה מדעית ותעשיתית ובזכותן לתפוס את המקום המוביל בעולם. זאת לא ההמצאה שלי – כך כותבים בספרי היסטוריה.

        בהערת שוליים: גרמניה כיכבה ברשימת האיזורים המפותחים בעולם מהמאה ה-19. וגם מקודם היתה די קרובה לצמרת. אוסיף כי גרמינה מזרחית – שהיתה חברה בגוש הסובייטי – היתה מספר אחד מבחינת רמת החיים בכל המחנה הקומוניסטי.

    • חתול, תיזהר מהעכברים, הם האויב האמתי שלך. מחלקת התברואה בעיריה היא אויב סרק שמדברים עליו במערב כדי להסיח את דעתך.

      • הק רציתי להגיד שבארופה שום דבר לא השתנה תוך 500 שנים האחרונות וכנראה לא ישתנה תוך 500 שנים הבאות. האיומים מופיעים ונעלמים וארופה עומדת.

  7. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אתה בכלל רואה פתרון לסכסוך הזה ? זה בטח לא נראה שיקרה בדור שלנו..או הבא אחריו.

  8. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    איך אפשר לעקוב אחריה (פרופ' נטע ברק קורן)? אין אף חשבון סושיאל שמצויין באתר שלה…

  9. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מאמר מעולה. תודה.

  10. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    חייבים למחוץ את כוחו של חמאס בצורה פיזית וחד משמעית. כל שארית כוח צבאי שתשתייר בידיו תשמש אותו לתקומה מחודשת. חשוב שאנשי עזה יבינו לעומק את המחיר שיש לשלם עבור תמיכה בארגון כזה. הקרב הוא על התודעה של האויב לא פחות מאשר תודעתנו אנו כישראלים

    • עדו סוקולובסקי

      ואם הכוח יישמר אז מה? אז החמאס יוכל לבצע טבח כזה שוב?
      כי אם כן אני מבין שהיכולות שראינו מצה"ל ב7/10 הן היכולות האמיתיות שלו, לא פשלה, לא אסון – זו רמת ההגנה שצה"ל אמור לספק לנו באופן שגרתי.

      • האמת העצובה היא שתמיד יהיו הפתעות אסטרטגיות וכשלונות. והיכולות של האויב גדלות. לפעמים צריך למגר, להכריע, לנטרל איום. הגנה עד אינסוף אינה טקטיקה ברת קיימא.

      • עדו סוקולובסקי

        גם ההיפך לא. המחשבה שנוכל באיזה מהלך צבאי מזהיר ככל שיהיה לבטל את האיום עלינו היא מגוחכת לא פחות. עובדה – מלחמת ששת הימים הייתה ניצחון מוחץ. היינו בטוחים שהערבים ייכנסו מתחת לשמיכה ולא יעזו להוציא את האף עשרים שנה. קיבלנו את מלחמת ההתשה ואת מלחמת יום כיפור.

      • וקיבלנו גם, בסופו של דבר, הכרה של מצרים במדינת ישראל שאיש לא היה יכול לדמיין בשנות החמישים. ואיפה ספטמבר השחור היום?

      • עדו סוקולובסקי

        נכון. אחרי שמלחמת יום כיפור הורידה לנו את האף.
        אני כולי תקווה שמהאסון הנורא של ה7/10 תקום ישראל יותר צנועה ושפויה שתבין שמדינה של 8 מיליון יהודים ועוד 2 מיליון ערבים לא יכולה להחזיק תחת כיבוש 3 מיליון ערבים ביו"ש ו2 מיליון בעזה. אם אתה מחפש תמונת ניצחון על החמאס היא תבוא בצורת הסדר מדיני. כמו זה שבמסגרתו החזרנו למצרים שטח גדול פי 3 מכל מדינת ישראל.

      • את אותו השטח שכבשנו ב-1967, שאת חשיבותה הרגע ביטלת. כלומר, ללא כיבוש אותו השטח לא היה שלום ולא הכרה של מצרים בישראל. חמאס, לעומת זאת, לעולם לא יכיר במדינת ישראל וחובה למגרו על ידי כיבוש מוחלט של השטח.

      • עדו סוקולובסקי

        חמאס לא יכיר במדינת ישראל וחובה למגרו. עם זה אני מסכים. מי אמר שזה צריך להיות באופן צבאי שיעלה לנו בוודאות בחיי החטופים ובחיי עוד חיילים? מה עם להכניס את הרש"פ לעזה (דבר שיהיה כרוך בפינוי התנחלויות, הם לא יעשו את זה חינם)?

      • יש דרך לא צבאית למגר את חמאס? מה, הם יצאו ביוזמתם?

  11. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    קודם כל תודה על המאמר! מחכים ומציע דרך שונה לחשוב על הסיטואציה. שנית ניסיתי בימים אלה לחשוב כיצד סינואר ומנהיגי החמאס חושבים על הסיטואציה. להפתעתי , למרות החשיבה ה"מערבית לוגית" שלי, הגעתי למסקנה פשוטה העולה בקנה אחד עם מסקנת המאמר. ברגע זה (ואני נזהר מלחזות את העתיד), אין לסינואר שום סיבה להחזיר את החטופים או אפילו לנהל מו"מ לשיחרורם. מה הוא ירויח? מאומה, אפילו אומרים בלשון ישירה , שאחרי החזרתם , ולא משנה כמה זמן תימשך הפסקת הלחימה , אנחנו נחדש אותה עד למיגורו הסופי. אז למה לו לוותר על הקלפים החזקים והאחרונים שלו? שום סיבה. גם הוא מעריך ריאלית שייקח לנו חודשים רבים ואולי יותר להגיע אליו ולהשתלט סופית על המנהרות, על האוכלוסייה ממילא לא איפת לו , (סתם במאמר מוסגר, הופתעתי… כמה נשים בהריון בחודש השמיני יש בעזה? כ- 8000, מה שאומר שתוך כ 3 חודשים הוא ממלא את כל ההרוגים שלו… בלתי נתפש.. ציני אבל אמיתי…) בקיצור כרגע הוא לא ממהר לשום מקום, הזמן עובד בפירוש לטובתו. את כל ההחלטות על הגליית מנהיגי החמאס, או כל דרך אחרת להצלתו באמצעות השבויים הוא יכול לבצע מאוחר יותר, כאשר באמת יגיע לרגע האחרון ואז מן הסתם יעבור לפתרון של שודדי הבנקים – מסוק , כסף ומדינה שתיתן לו חסות. הרי ברור שגם עבור 10 חטופים נסכים , אז מה איכפת לו שמתים כל יום? ממילא יש יותר מידי, זו גם הסיבה שהסכים להחזרה חלקית כיוון שהיו לנטל. שורה תחתונה, זה מקרה קלאסי של מחסור בפתרון אלטרנטיבי.
    המסקנה מכאן אינה נעימה. אם רוצים למקסם רווחים (או ליתר דיוק למזער הפסדים) מהמלחמה האחרונה, צריך לפעול בתקיפות תוך הבנה שאין מה לעשות (כאמור החטופים לא ישוחררו, זו עובדה מצערת וצריך להבין אותה). הפיתרונות הצבאיים הם בכיוון שהציע אתמול יועז הנדל שר התיקשורת לשעבר : לדחוף בזריזות את 2 מליון העזתים לאיזור מדברי למחצה התחום בין גבול מצרים הרצועה וצאלים, להקים שם עיר אוהלים ענקית בתמיכת אמריקה והאירופאים, ולנקות והכי חשוב ! לסנן!!! את האוכלוסיה הניכנסת לשם מהחמאס ותומכיו. ואז לכסח את איזור רפיח , כמובן לאחר ניתוק ציר פילדלפי לחלוטין ממצרים גם מתחת לאדמה. המצרים לא יאהבו אבל לא יעשו כלום. להפציץ את השטח הנותר לאחר שהתרוקן מתושביו לחלוטין! בכל התהליך הזה להמשיך ככל האפשר במו"מ לשיחרור עם סיכוי נמוך אמיתי לשיחרורם, אולי את השאריות ברגע האחרון.
    הלקח החשוב ביותר שגם אמור להיות לגבי החזית צפונית מול חיזבאללה , הוא לא לתת לאויב מר שמטרתו היחידה היא השמדתך , (ולא משא ומתן כל שהוא לשלום הדדי כמו עם מצרים ואולי (?) עם הפלסטינאים בזמנו בהסכמי אוסלו) , להתעצם ולהגיע לממדים מפלצתיים כמו החמאס (23 גדודים? לא יאמן!) , או החיזבאללה של היום, אלא לפתוח במלחמת מניעה עם כל הצער על האבדות הצפויות , בהנחה שהן יהיו קטנות לאין שיעור ממה שיהיו כשהאויב יתחיל במילחמה – שזו המסקנה העיקרית מהמחדל הגדול של השביעי באוקטובר.

    • עדו סוקולובסקי

      " לא לתת לאויב מר שמטרתו היחידה היא השמדתך ,… להתעצם ולהגיע לממדים מפלצתיים כמו החמאס (23 גדודים? לא יאמן!) , או החיזבאללה של היום, אלא לפתוח במלחמת מניעה עם כל הצער"
      אז למה ישראל לא פתחה במלחמת מנע נגד סוריה ב50 השנים האחרונות?
      עד כמה שידוע לי החוקה של סוריה קוראת במפורש להשמדת ישראל ולסוריה יש דוויזיות של טנקים ויערות של טילים. לפי ההגיון שלך סוריה כבר השמידה את ישראל עשרים פעם.

  12. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מאמר מעניין – למדתי את התורה הזאת בקורס ניהול מו"מ בהנחיית ליאור לוטן במרכז הבינתחומי,
    תוספת:
    שני מושגים שחשוב להזכיר כשכותבים על BATNA:
    1. WATNA – זה טריקי… אם BATNA היא אלטרנטיבה טובה להסכמה, אז WATNA היא אלטרנטיבה גרועה להסכמה, רוצה לומר לפי הדוגמה אם הגעת לסוחר הירקות בסוף היום והירקות יזרקו לפח אם לא תקנה אותם – זה ה-WATNA שלו.
    2. ZOPA – אזור ההסכמה (zone of possible agreement) – האזור שבו האינטרסים והשאיפות של שני הצדדים נפגשים ויכול להתקיים מו"מ שבסופו הסכם

    ואני מוסיף כדאי שבמו"מ עתידי עם הפלסטינים ניצור את התנאים להסכם שטוב עבורנו בעזרת חיזוק ה-BATNA שלנו (יצירת אלטרנטיבות קרדיביליות להסכם) ובה בעת נחזק את מחיר אי ההסכמה עבורם…
    יוסי.

  13. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    לעידו: לא שמעת על המלחמה בין המלחמות?
    ישראל עשת ועושה כל הזמן כנגד התעצמות סוריה. היא הייתה חלשה עד כה בגלל מלחמת האזרחים ואף על פי השמדנו להם כור אטומי ועוד נקודות מאיימות. ואם לא פעלו מספיק לפי התיאוריה שלי? היא הנותנת!! ממש כמו שלא פעלו כנגד החמאס והחיבאללה, זה מחדל! עוד סיבה להעיף את נתניהו הפחדן..

  14. בהמשך לשיחתנו על המעורבות הגרמנית באוקראינה

    להלן קישור למופע בארוץ טלוויזיה איטלקי LA7. אחד האורחים Germano Dottori הינו מומחה למדעי מדינה. הוא טוען בשידור חי, כי בשנת 2014 ביום בו נשיא אוקראינה ינוקוביץ׳ ברח מקייב הוא הגיע להסכם עם קליצ׳קו (הפוליטיקאי הפרו-גרמני) בדבר העברת סמכויות אך ההסכם טורפד עקב התערבות אמריקנית.

    אדגיש כי Germano Dottori מדבר על המשחק בין שלושה צדדים:

    • רוסיה, שתמכה בנשיא היוצא
    • גרמניה, שעמדה מאחורי קליצ׳קו
    • ארה׳׳ב שטירפדה את העיסקה בהביאה לשלטון את האנשים המקורבים אליה.

    שיהיה ברור: הדבר לא נאמר בפורום סגור של ׳מומחים לקונספירציות׳ אלא בארוץ בעל מיליוני צופים. יתכן שדברים שנראים הזויים לדוברי אנגלית נראים קצת אחרת לדוברי איטלקית.

    הקטע עם Germano Dottori נמצא ממש בסוף – צריך לגלגל ל-3:01:40

    _https://www.youtube.com/watch?v=PlkOTcxodj4

כתיבת תגובה