אזיקי הנאורות: סחר העבדים בין אסלאם ומערב

סחר העבדים ידוע כאחד מחטאיו העיקריים של המערב, כפי שדואגים מבקריו, בעיקר המוסלמים שבהם, לציין השכם והערב. לאחרונה, החלו חוגים אנטי-אסלאמיים במערב להזכיר שהערבים סחרו בעבדים אפריקאיים זמן רב לפני (ואחרי) האירופים. האם סחר העבדים המוסלמי דומה לסחר העבדים האירופי, ואם לא, מה ההבדלים ביניהם? כפי שנראה, נאורותו של המערב הפכה את סחר העבדים האירופי לאכזרי בהרבה, אולם גם הביאה עליו את קצו. ומה הקשר לאופן בו אנו ממתיקים את התה שלנו, ולספירת קלוריות?

ביום ראשון האחרון החלטתי לקחת הפוגה קלה ממסע מחקר מתיש בלונדון, ונסעתי לפינת הנואמים בהייד פארק כדי לשמוע את החדשות האחרונות מחזית הליצנים והתמהונים המופיעים שם בדרך כלל. הפעם, בניגוד לביקורי האחרון, נעדר משם המטיף שהאשים את הבונים החופשיים (והיהודים) בכל צרות העולם, והבמה נותרה פרוצה לדמגוגים אסלאמיים ואנטי-אסלאמיים שהתנגחו אחד עם השני. בחבורה כולה בלט מטיף נוצרי שחור, דגל ישראל מאחוריו, שלא הסתפק בניגוח המוסלמים על חטאם הנורא, אי אמונה בישו; למעשה, הוא הוסיף לרפרטואר האשמה מעניינת, שנשמעת לאחרונה יותר ויותר בקרב חוגים אנטי-מוסלמיים במדינות המערב: המוסלמים המציאו את העבדות השחורה. הם הראשונים ששיעבדו את השחורים באפריקה, והאדם הלבן רק חיקה אותם מאוחר יותר (ולזמן קצר יותר). הנאום, כמצופה, עורר תגובה זועמת מצד אפולוגטים מוסלמים בקהל, שהתחרו עם המטיף ב"מי צורח חזק יותר". רובם היו מרשימים עוד פחות ממנו: הקולני מביניהם, צעיר קרח עם עיניים רושפות, הכחיש, בבורות שלא תיאמן, שהמוסלמים אי פעם שיעבדו מישהו. אחר הסתלק אחרי כמה דקות בטענה ש"הילד שלו משתעמם", ושלישי- מוסלמי שחור מגאנה- הסתפק במלמול פסוקים מהקוראן.

מטיף נוצרי, אנטי-אסלאמי בהייד-פארק, ביום ראשון השבוע. העבדות ככלי לניגוח המוסלמים.

כדרכה של פינת הנואמים בהייד-פארק, השיח המתלהם מכל הצדדים לא אפשר לנהל דיון אמיתי. אבל השאלה שהעלה אותו מטיף נוצרי שחור היא מעניינת. אם ניקח צעד אחורה, הרחק מההתלהמות ומהאשמות הד-הומינם באיסלמופוביה מחד, וברשע מאידך, האם יש בטענות ממש? מהו הדמיון והשוני בין העבדות בעולם המוסלמי, לבין סחר העבדים האטלנטי הידוע לשמצה, פרשה שהסתיימה רק עם ביטול העבדות במלחמת האזרחים בארצות הברית? התשובה, כרגיל, מורכבת. שתי צורות העבדות, כמו כל עבדות שהיא, היו כמובן דומות בכך שהפכו בני אדם לסחורות, ומעבר לכך- לכל אחת מהן היו נקודות בהן התבלטה באכזריותה. אולם – וכאן טמונה האירוניה המרה מכל: סחר העבדים המערבי היה, בסופו של דבר, אכזרי והרסני בהרבה מזה הערבי-מוסלמי, לא בגלל ה"ברבריות המערבית", כפי שמנסים להציג זאת המוסלמים והאפולוגטים שלהם, אלא בדיוק להיפך: הוא היה אכזרי יותר בגלל נאורותו של המערב.

ללא ספק, סחר העבדים המוסלמי נמשך זמן רב יותר. ראשיתו בימי הביניים, בשווקי העבדים המשגשגים של בגדד, קהיר וצפון אפריקה, שם נמכרו לא רק שחורים, אלא כל מי שאינו מוסלמי מלידה ואיתרע מזלו להיחטף או ליפול בשבי: צ'רקסים ומרכז אסייאתים, לבנים מאירופה (ביניהם אנגלים ואירים), ארמנים, בלקנים ועוד ועוד. מספר העבדים השחורים שנחטפו מאפריקה שנוי במחלוקת בין החוקרים, ממספר מועט של מיליונים (מהמאה השמינית ועד למאה העשרים) בהערכות הממעיטות, ועד ל-25 מיליון אצל המחמירים. ברור, עם זאת, שבמאות השמונה עשרה והתשע עשרה עלה מספר השחורים שנחטפו בדרמטיות, עקב עסקי העבדים הענפים של השלטונות העותומניים ובני חסותם בקרן אפריקה. בחלק מהמדינות המוסלמיות הופסק הסחר ביוזמת הכובשים הקולוניאליים המערביים (מדינות המערב, רובן ככולן, ביטלו את העבדות במאה התשע עשרה), אולם במקומות מסויימים הוא המשיך עמוק לתוך המאה העשרים. שייח'ים קטאריים שהיו נוכחים, למשל, בטקס הכתרתה של המלכה אליזבת השנייה ב-1953, הגיעו עם פמליית עבדים, ובערב הסעודית נותרו עבדים רבים עד לשנות השבעים. במאוריטניה, עד היום, ישנו סחר עבדים לא רשמי, וכך גם במדינות אחרות- כמו סודאן.

ייצוג של שוק עבדים מזרח תיכוני

כמו סחר העבדים המערבי (וזו נקודה שאפולוגטים מוסלמיים מנסים להכחיש) גם סחר העבדים הערבי ביסס את הלגיטימציה שלו (במיוחד במאות ה-18 וה-19, אך גם קודם), על גישה גזענית- שראתה את השחורים כנחותים אינהרנטית מהערבים. עובדה זו ניכרת היטב באגדות עם ערביות- תמיד מדד טוב לבחינת הלכי רוח. ראו, למשל, את הקטע הבא שמקורו באגדות אלף לילה ולילה. כך אומר העבד השחור, העני אך החזק והמושך, לאישה הערביה היפיפייה והעשירה (גבירתו בכוח אך שפחתו החרופה בפועל):

היא נישקה את האדמה לפניו, והוא הרים את ראשו אליה ואמר: "לעזאזל איתך! למה התמהמת עד עכשיו? […] שקרנית, ארורה! אני נשבע באונם של השחורים (אחרת תהיה גבריותינו לוקה בחסר כמו זו של הלבנים), שאם תוסיפי לאחר, לא אארח לך לחברה ולא אשכב איתך. הו, ארורה! הו, הנתעבת שבלבנים!"

הציטוט לקוח מ"סיפורו של הנער המכושף". כתב יד מצויר של אגדות אלף לילה ולילה.

באגדה הזאת, כמו באגדות רבות אחרות בקובץ, השחורים מוצגים כמושכים מינית, אבל מסוכנים: פראים אכזריים וחסרי מצפון, נחותים אך מלאי שנאה, שאורבים באפלה לאדוניהם הערבים כדי לשעבדם ולעיתים אף להורגם. בפועל, המצב היה הפוך. שווקי העבדים המוסלמיים היו מקומות אכזריים מאד. נוסע מערבי שהגיע לזנזיבר ב-1811 תיאר בפרוטרוט כיצד הקונים הפוטנציאליים בדקו את מצבם הגופני של העבדים כפי שבודקים סוסים, וכיצד הסוחרים משחו את מטענם האנושי בשמן קוקוס- כדי שייראו מבריקים ובריאים. העבדים היו כולם קשורים באזיקים. המחזה היה, לדבריו, מכמיר לב.

אולם בכל זאת, התיעוב שהתלווה לסחר העבדים המוסלמי לא היה תיעוב מדעי. לא היתה תורת גזע בארצות האסלאם. עבדים שחורים היו יכולים, אם שפר עליהם מזלם, להימכר לצבא, להתקדם ולהפוך לגנרלים ומצביאים, במקרים מסויימים אפילו לשליטים. לעיתים, אם היו משרתים אצל אדון עשיר וטוב מזג, תנאי החיים שלהם היו טובים בהרבה מאלו של רוב האנשים החופשיים.  הקוראן העניק לעבדים זכויות מסויימות – כולל הזכות לפדות את עצמם באמצעות שכר עבודתם. אולם מצבם של רבים אחרים היה, כמובן, בשפל המדרגה. הגרוע מכל- וזו תופעה שלא היתה קיימת למיטב ידיעתי בסחר העבדים המערבי- היתה הסירוס. עבדים שבאו במגע עם נשים (למשל בהרמונות) סורסו כדי שלא "יתעסקו" איתן. סחר העבדים המוסלמי, אם כן, התאפיין בגיוון נרחב, הן מקצועי, הן כלכלי והן גיאוגרפי. הוא היה, מעל הכל, כאוטי, פרוע ומשתנה באופן קיצוני בהתאם לנסיבות חייו ומכירתו של כל אחד ואחד.

כמו הסחר הערבי, גם סחר העבדים המערבי התבסס, החל מראשית העת החדשה המוקדמת, על תיעוב גזעני. אולם בניגוד לו, עם התקדמותה של הנאורות במערב, התיעוב הזה הפך ל"מדעי" ו"ביולוגי" יותר ויותר. שחורים נתפסו על ידי משעבדיהם כגזע נחות באופן אינהרנטי, גם אם נולדו כנוצרים. שינוי רעיוני זה, וכאן הנקודה המעניינת ביותר, היה קשור בטבורו להתפתחוית חברתיות וכלכליות. במאות השבע עשרה והשמונה עשרה נוצר באירופה ביקוש אדיר לסוכר, שהיה אחד המקורות הקלוריים העיקריים באותה התקופה. אנשים לא שמו רק סוכר בתה או בישלו איתו, כפי שנהוג היום, אלא אכלו גושים שלמים וענקיים של סוכר.

הסוכר הגיע ברובו מהעולם החדש, ממטעים באיים הקריביים, שתנאי העבודה בהם היו בלתי נסבלים, ואף קטלניים. העבודה היתה כל כך קשה והמחלות כה איומות, עד שאף אדם חופשי (כמעט) לא היה מוכן לעבוד במטעים הללו. כדי לספק את הצורך האדיר בסוכר, בעלי המעטים היו צריכים עבדים בכמות עצומה. ובשל תוחלת החיים הקצרה של העבדים במטעי הסוכר (הם מתו כמו זבובים), היה צורך בזרם בלתי פוסק של עבדים נוספים. חוקי ההיצע והביקוש עודדו את הסוחרים האירופים לחטוף עבדים בכמויות עצומות ולרוקן אזורים שלמים במערב אפריקה (לרוב באמצעות קבלני משנה שחורים, שלעיתים שועבדו בעצמם לאחר שביצעו את העבודה המלוכלכלת). התוצאה היתה הרסנית מעל ומעבר לזו של סחר העבדים המוסלמי, שהיה מצומצם יותר מבחינה כמותית: הדרישה שאינה יודעת שובעה לסוכר הפכה חבלי ארץ שלמים לשממה.

עבדים במטעי הסוכר האירופיים בעולם החדש. מתו כמו זבובים.

הרציונליות והמדעיות שאפיינו את הנאורות האירופית של התקופה לא התבטאו רק בתורת גזע ביולוגיות שהצדיקו את העבדות, אלא גם בסחר עצמו. הסוחרים האירופיים השתמשו במודלים גיאומטריים מדוייקים, שחישבו את כמות העבדים המקסימלית שאפשר לדחוס לתוך ספינה, ובאלו זויות יש לקשור אותם. את התוצאה אפשר לדמיין: ספינות דחוסות לעייפה בעבדים, ללא אור וללא אוויר, טובעים בצואה ובשתן של עצמם. פצועים וחולים כמובן הכבידו על הספינה, ולפיכך הושלכו הימה ללא גינונים מיותרים. לכאורה, אפשר לטעון שמותם של רבים כל כך (רוב ה"מטען" או אחוז גדול ממנו לא שרד את המסע מעבר לאוקייאנוס) פגע ביעילות, אך לא כך הוא. היצע העבדים הנחטפים היה כה גדול, עד שאובדן, אפילו של רבים (בוודאי של החלשים מביניהם) לא פגע באופן משמעותי בערכו הכלכלי של ה"משלוח".

רציונלי לחלוטין: מודל גיאומטרי של ספינת עבדים. המודל, שמבוסס על נתונים מועדת חקירה פרלמנטרית בבריטניה, פורסם בעלון הסברה של האגודה לביטול העבדות. לתמונה נוחה יותר לצפייה ולקריאת הטקסט, לחצו כאן. ותודה ל-Gandy Dancer

למרבה האירוניה, ההבדל בין סחר העבדים המערבי, שהתבסס על הרציונליות של תקופת הנאורות, וסחר העבדים המוסלמי הכאוטי, אחראי ככל הנראה לעובדה שהסחר המערבי בוטל, רובו ככולו, במאה התשע עשרה, ואילו הסחר המוסלמי המשיך כמאה שנים מאוחר יותר. עם הירידה בתפוקת הסוכר בקריבים, הרציונל הכלכלי לייבוא כמויות גדולות של עבדים נחלש. ייבוא הסוכר המסיבי שיפר משמעותית את תוחלת ואיכות החיים האירופית, וסייע ביצירת חברה אזרחית תוססת עם תקשורת המונים מפותחת. אמצעי התקשורת החדשים, ומנגנוני החברה האזרחית שהלכו והשתכללו, אפשרו למתנגדי העבדות להפיץ את רעיונותיהם באופן שלא היה ניתן לדמיינו בעבר. הלחץ הפוליטי שהפעילו הוביל את בריטניה, בראשית המאה התשע עשרה, לבטל את העבדות בכל האימפריה. לא זאת בלבד. כפי שמציין ההיסטוריון ניל פרגוסון, הצי הבריטי ניסה, בהצלחה הולכת וגוברת, לאכוף את ביטול העבדות גם על כל יתר המדינות. כאשר נחלש הרציונל הכלכלי של העבדות והיא מיצתה את תועלתה, הצד המוסרי-הומאני של הנאורות האירופית (וכזה היה תמיד) גבר – והכריע את הכף. השריד האחרון של מוסד העבדות המערבי, אנכרוניזם של ממש, נמשך בדרום ארצות הברית – ושוב בשל סיבה כלכלית: שיפורים בתהליך עיבוד הכותנה, שהצריכו שוב כמויות גדולות של עבדים. אולם זו היתה שירת הברבור של "המוסד המוזר"(כפי שכונתה העבדות) בעולם המערבי. העולם הערבי- לעומת זאת- לא ידע התפתחויות כאלו. העבדות שלו בדרך כלל לא הידרדרה לתהומות של רוע ואכזריות כמו זו המערבית – אולם דווקא משום כך, היא נמשכה זמן רב יותר.

"Am I not a man and brother?" כרזה של מתנגדי העבדות בבריטניה בסוף המאה השמונה עשרה

מלחמה נגד העבדות: הצי הבריטי פושט על ספינת עבדים, 1824

הויכוח האקטואלי בין מגני האסלאם למבקריו נשען רבות על מושג הנאורות. מתנגדי האסלאם במערב, במיוחד מוסלמים לשעבר כמו ופאא' א-סולטן, מציגים תמונה של תרבות נאורה (אירופה) מול תרבות ברברית וחשוכה (האסלאם). יריביהם המוסלמים, לרוב, מונים שוב ושוב את שבחי האסלאם ומצטטים רשימה ארוכה של פשעים מערביים, ביניהם גם העבדות. הנאורות של המערב, בעיניהם, אינה אלא צביעות. האמת, כרגיל, מסובכת בהרבה: לנאורות המערבית היו יתרונות רבים, אולם גם צללים ושלדים מרקיבים בארון. סחר העבדים האטלנטי, כפי שראינו, הוא אחד מהם. בסופו של דבר, האכזריות המזעזעת שלו לא היתה סטייה מהנאורות האירופית, אלא בדיוק להיפך: אחד מתוצריה האפשריים.

אודות דני אורבך

ברוכים הבאים לבלוג "הינשוף"! קוראים לי דני אורבך, ואני דוקטורנט להיסטוריה באוניברסיטת הרווארד, חוקר הפיכות צבאיות, טרור פוליטי, התנקשויות ואי ציות צבאי ביפן, סין, גרמניה ובכלל. בעבר פרסמתי בעברית את הספר "ואלקירי- ההתנגדות הגרמנית להיטלר" בהוצאת ידיעות אחרונות. הבלוג הזה יעסוק בפוליטיקה, היסטוריה, ושאר נושאים המעניינים אותי.

פורסמה ב-ספטמבר 21, 2012, ב-ינשוף היסטורי ותויגה ב-, , , , , , , , , , , , , . סמן בסימניה את קישור ישיר. 38 תגובות.

  1. מדוע לא המאמר שפורסם ב- YNET?

  2. מעניין מאד!

  3. טענה מעניינת מגובה היטב על-ידי הניתוח ההיסטורי. נהניתי

  4. הנדרסון מלך הגשם

    דני… יש לי הרגשה שלא מעט עבדים שחורים עברו התעללויות קשות אצל המוסלמים- הרבה יותר מאשר עבדים שהפכו למלכים…. ואידאולוגיה שמי שלא מוסלמי הוא נחות- אומנם לא אינהרנטית כי הוא יכול להתאסלם- בודאי היתה….השאלה אם לא לקחת מהמקורות ההיסטורים מה שנח לך והתעלמת ממה שלא מתאים לתיזה….

    • הי הנדרסון,

      טוב לראות אותך עוד פעם – נוסטלגיה לימי פורום היסטוריה העליזים.

      אם תקרא עוד פעם בזהירות, תראה שאין לי מחלוקת איתך. כתבתי שחייהם של חלק גדול מהעבדים היו "בשפל המדרגה", ואין ספק שרבים עברו התעללויות קשות. אבל המצב הספציפי של כל עבד ועבד היה תלוי במצבו האישי וברצונו הטוב של האדון. הקוראן גם הקנה לעבדים זכויות מסויימות. במטעי הסוכר לא היו זכויות כאלו, והתנאים של כל העבדים שם, כמעט, היו מחרידים. מדוע? נאורות, רציונליות ומדעיות- ואת הנקודה הזאת ניסיתי להסביר במאמר.

  5. מאמר מעניין! תודה דני

  6. נכון גם לעוד תחומים. כיבוש הודו למשל התאפשר מוסרית על ידי האידאולוגיה של 'משאו של האדם הלבן' שמושיע את הילידים. הנאורות איפשרה לאנגלים להמשיך ולהתעשר על חשבון הודו כי הם הרי עושים להם טובה בכלל. מזכיר לי עוד מדינה שמתפארת בנאורות שלה ומחזיקה אנשים אחרים תחת שלטון דיכוי אלים …

    • הנדרסון מלך הגשם

      אז אתה מכניס פוליטיקה שמאלנית פשטנית….
      הנסיגה הבריטית בהודו לא העמידה את לונדון בסכנת טילים… ההודים לא הצהירו שמטרתם השמדת אנגליה ורציחת כל תושביה, אלו רק מקצת האבחנות בין המצבים…

  7. אבל מצד שני- היא גם מנעה מהאנגלים לעשות דברים מסויימים בהודו (למשל, לכפות את הנצרות). האירוניה היא, שמדיניות חופש הדת של הבריטים מהודו, שנבעה מהנאורות, גרמה לשינויים מפליגים במבנה הדת והחברה בהודו. אם תרצה ארחיב.

  8. ועוד דבר שחשוב להזכיר בהקשר הזה. מקובל לומר שאנגליה התעשרה מהודו. המציאות לדעתי יותר מורכבת. בחלק הראשון של הכיבוש הבריטי, חברת הודו המזרחית (גורם פרטי) היתה הגורם שהקיע וגם הרוויח. במהלך החצי השני של הכיבוש הממשלה הבריטית ניהלה, אבל ברוב התקופה היא השקיעה בהודו הרבה (!) יותר מאשר היא הרוויחה ממנה. אז אולי האידיאולוגיה היתה חשובה לא פחות, ואולי יותר, משיקולי הרווח הפרקטיים.

  9. אני מסכים עם הניתוח.

    בגדול, ניתן לומר שהעבדות המערבית (סחר העבדים באוקיאנוס האטלנטי) עברה מודרניזציה, בעוד העבדות באיסלם נותרה מסורתית. לכן, היא לא קיבלה את המאפיינים המדעיים וה"תעשייתיים" של מקבילתה המערבית. זה לא הופך אותה למוסרית יותר או פחות, רק צריך לעמוד על ההדל ההיסטורי.

  10. הנדרסון מלך הגשם

    דני- לא התייחסתי לדבריך אלא לדברי ido2267
    "נכון גם לעוד תחומים. כיבוש הודו למשל התאפשר מוסרית על ידי האידאולוגיה של 'משאו של האדם הלבן' שמושיע את הילידים. הנאורות איפשרה לאנגלים להמשיך ולהתעשר על חשבון הודו כי הם הרי עושים להם טובה בכלל. מזכיר לי עוד מדינה שמתפארת בנאורות שלה ומחזיקה אנשים אחרים תחת שלטון דיכוי אלים"

  11. הזכרת לי את ביקורי בשוק העבדים בזנזיבר לפני כמה שנים. ביקרנו במרתפים שבהם הוחזקו העבדים כשהם כלואים בשלשלאות. בשל נפלאות הגאות המהירה באי, המרתפים היו מוצפים לעתים ו"הסחורה האנושית" הייתה טובעת למוות. זה עורר בי חלחלה לפחות כמו ביקורי במחנות ההשמדה בפולין. על המרתפים האלה עומדת היום כנסייה.
    ולגופו של עניין. אני תמיד תמהה למה כל מיני מטיפים למיניהם נזקקים כל כך לטיעונים פסבדו-היסטוריים, כשההווה שלנו עדיין מלא בזוועות העבדות – היחס לעובדים/עבדים אפריקנים בארצות המפרץ ובלבנון (כולל חטיפות ואיסלום בכפייה לפי מה ששמעתי) ועד סדנאות היזע המודרניות.

  12. מרתק לראות איך הרציונליות, כאשר היא אינסטרומנטלית גרידא, הופכת לכלי המגביר את הסבל האנושי אלפי מונים. כמובן שהדוגמא הנאצית, על היעילות הבלתי נסבלת שלה בתחום השמדת המונים, עולה מיידית למחשבה. דוגמא נוספת שצצה בראשי, היא היחס המודרני לבעלי חיים. הרי לא הייתה תקופה בהסטוריה בה הפך היחס לחיות המשק לכה יעיל ורציונלי מצד אחד, אך כה אכזרי וקהה חושים מצד שני (ולא, איני צימחונית).
    אותי המסקנה מדכדכת למדי, למרות העידן הפוסט מודרני שלנו, עדיין בסתר לבי אני מאמינה באמונה שלימה ברציונליות כנושאת הדגל של ההומניזם (כמו שהוא אמור להיות) וזכויות האדם.

    • ריקי, האם את מכירה את ספרו של זיגמונט באומן, "שואה ומודרניות"? זה ספר מרתק ושנוי במחלוקת, שעורר לא מעט רעש בזמנו. באומן אמר שהשואה לא היתה פרץ ברבריות ומרד נגד הנאורות. זו היתה הגישה המקובלת לפניו, והיא לא היתה מופרכת: רבים ממנהיגי הנאצים, במיוחד גבלס, דיברו על הנאציזם כניגוד לנאורות. אבל באומן טען שבפועל – המטרה הנאצית היתה אולי מטורפת – אבל ברגע שהוחלט עליה, האמצעים להגשמתה היו רציונליים ו"נאורים" לחלוטין: חישוב עלויות, רווחים והפסדים, מיקסום תפוקה במינימום מאמץ וכיוצא בזה.

      התזה של באומן משתלבת עם שורה של ממצאים נוספים הנוגעים לקשר בין השואה לאותנזיה (רצח הנכים וחולי הנפש). ברגע שהוקמה, בסוף שנות השלושים, בירוקרטיה שלמה של רצח, היתה לה, כמו כל בירוקרטיה, נטייה ולהמשיך להצדיק את קיומה. כשפרוייקט האותנזיה צומצם, הבירוקרטיה הזאת, שממילא חיפשה קורבן חדש, התאימה ככפפה ליד לפרוייקט השמדת היהודים. לא לחינם רבים מהשמות הידועים מהשואה היו קשורים קודם לכן לתוכנית האותנזיה.

      • זה אחד הפרדוקסים הכי גדולים. אנשים יכולים להפעיל דמיון,יצירתיות, בגרות ,אחריות , אינטיליגנציה ושאר תכונות חיוביות כדי להגשים את המטרות הכי מרושעות, מטופשות, ילדותיות, מגוחכות ושאר תכונות שליליות. ולהיפך כמובן.

      • אכן. ואין דבר מסוכן יותר משילוב של מטרה מטורפת ורציונליות טקטית- ראי ערך משה פייגלין.

      • הנדרסון מלך הגשם

        חחחח אוי איך אתם לא יכולים להתאפק ולהמנע מלהכניס את השמאלנות שלהם לדיון היסטורי ע"י השחלת השוואות אסוציטיביות שיש לכם…
        מענין כי כשאני חושב על מטרה מטורפת ורציונליות טקטית אני חושב על היעילות והתכנון המבריק של בין לאדן איך לחטוף 4 מטוסים ולמצל ביצירתיות את פירצת האבטחה כדי לתקוף את מגדלי התאומים או על המחבל המהנדס יחיא עייש שניצל ידע הנדסי מודרני לבנית חגורות נפץ- מטרתו לפוצץ אוטובוסים על נוסעיהם מטורפת אבל השיטה המדעית להכנת חגורות נפץ והחדרתן לישראל- טקטיקה רציונלית.
        אבל עבורך פייגלין זה הדבר ההכי נורא בעולמנו כסמל למטרה מטורפת ורציונליות טקטית ב 200 השנים האחרונות…

      • הנדרסון,

        קשה לי להבין את ההיגיון שלך, ולמען האמת- אני לא בטוח שיש הרבה היגיון בדברים. נניח שגם בן לאדן וגם יחיא עייאש הם דוגמא למטרה מטורפת ורציונליות טקטית (אם כי לא דיברתי על אמצעים טכנולוגיים, אלא על רציונליות מבחינת טקטיקה פוליטית. אם כבר דוגמא מהחמאס הייתי מביא את אבראהים מקאדמה) – זה אומר שפייגלין אינו דוגמא כזאת? מה הקשר בין שני הדברים בכלל?

      • ודרך אגב, לפוצץ אוטובוסים זו לא בהכרח "מטרה מטורפת". ראשית כל – זה אמצעי, לא מטרה. אמצעי מאד לא מוסרי, אפילו נתעב – אבל להשגת מטרות מסויימות הוא עשוי להיות דווקא רציונלי למדי. אין לבלבל בין רציונליות לבין מוסר.

  13. הנדרסון מלך הגשם

    מה הקשר? הקשר הוא שהעולם האסוציטיבי של השמאלני יגרום לכך שהוא יביא באופן אוטומטי דוגמאות רק מצד אחד ויתעלם מצד שני. זה לא מקרה שהדוגמה שניתנה היא ימין יהודי ולא איסלמו-פאשיזם שזה תופעה הרבה יותר חמורה ומסוכנת בימנו ולא להודות בנטיה לחד צדדיות זה היתממות…

    • לצערי, סגנון התגובות שלך מתחיל להזכיר לי את מטרניך. ממש התקף נוסטלגיה.

      אתה יודע – גם את סכנת ההתחממות הגלובלית לא הזכרתי הפעם. יש סכנות רבות בעולם. חוץ מזה, דווקא כתבתי לא מעט על האסלאם הרדיקלי, כך שההאשמה שלי בתחום הזה היא אווילית למדי.

      ועוד משהו: כרגיל אצל ניאו שמרנים, אתה לא חושב על הביטויים שאתה משתמש בהם. תוכל להסביר לי מה זה בדיוק "אסלאמו-פשיזם", ומה הקשר של האסלאם הקיצוני לפאשיזם דווקא? הרי כל מי שמכיר את האסלאם הרדיקלי יודע שהוא עוין לעצם מושג המדינה, בדיוק ההיפך מפשיזם. ומאין נובעת ההיכרות שלך עם האסלאם הקיצוני? האם למדת ערבית? האם ניסית לקרוא את כתביו העיקריים אפילו בתרגום? או שכל הידע שלך מגיע מתעמולה ניאו שמרנית?

      אבל כשכל הצדק נמצא בכיס שלך, לא צריך לחשוב, לא צריך להגדיר מושגים כהלכה, לא צריך לדייק. אחרי הכל – זה "שמאלני" לעשות את זה.

      • הנדרסון מלך הגשם

        באמת צריך להתעמק בכתבים שלהם כדי להבין עם מי יש לנו עסק?
        איסלמו פאשיזם זה לא התבטאות מדעית , אם כי יכול מישהו להגיד שניתן להגדיר פשיזם כמושג שמתייחס לא למדינה אלא לכל קהילה שמגדירה עצמה במובחן מהאחרים ,כולל קהילה דתית.
        במובן הזה אפשר יהיה ,תיאורטית,אני לא טוען שזה כך,להגדיר גם את הירוקים להגדיר כפשיסטים כי הם עושים טרור לכל מי שמעיז לפקפק בעיקר האמונה שלהם שכדור הארץ מתחמם ולטעון שנדרשות ראיות מדעיות לזה ואין פשוט להאמין בזה אוטומטית….

        לגבי איסלמו פשיזם: לא מספיק להתבונן באוטובוסים המפוצצים זרועי גופות נשים וילדים ולשמוע את הקהל המשולהב בעצרות צווח :לשחוט את כל היהודים ,תנו לנו לרוצץ גולגלות של תינוקות יהודים על סלעים.
        מה השלב הבא? מי שלא קרה את מיין קאמפ ורצוי במקור בגרמנית לא יכול להבין את עומק תופעת הנאציזם ואין לו זכות לדבר על הנושא?
        לגבי מטרניך- אל תדאג דני ,אני לא עובר אף פעים לפסים אישיים, זה ממש לא מענין אותי ,אני מתווכח עם הדעות של המתייפים הפלספנים המנותקים מהמציאות. ברמה האישית אין לי ענין בריב איתם.

      • כן, באמת צריך להתעמק. ורצוי לקרוא- אם אי אפשר במקור, אז בתרגום. גם מי שרוצה להבין את הנאציזם חייב לקרוא לא רק את מיין קמפף, אלא דברים רבים אחרים. מי שלא קורא- שילמד לפני שיביע דיעה.

  14. הנדרסון מלך הגשם

    כן. אתה צודק. ומי שהוא מתיפיף מלידה אחרי שיקרא 7,000 שנה 9,000 ספרים יגיע למסקה שבגלל שהמערב היה רע לגרמניה אז הגרמנים הצביעו להיטלר ואח"כ בגלל שהמערב היה רע לביטלר אז היטלר היה רע אליהם בחזרה ,פשוט לא היתה לו ברירה ואם רק המערב היה טוב להיטלר אז היטלר היה טוב אליהם בחזרה ושורש כל רע טמון בצרציל ורוזוולט המיליטריסטים תאבי מלחמה ובכל מקרה היו איזה 8 מליון גרמנים אנטי נאצים שנלחמו בהיטלר יום יום במשך 15 שנים
    וכמו ששמאלנית ידועה אמרה לאחרונה שאין כל הוכחה שאירן מפתחת נשק גרעיני וככל הנראה לא תעשה זאת כי נשק גרעיני מנוגד לרוח ההומניסטית אוהבתץ האדם שלהאיסלם מטיבעו וג'יהאד זה בכלל מושג שמתייחס לג'יהאד תרבותי ,למערכה חינוכית להומניזם וכל הבעיה היא שישראל הרצחנית מתעקשת לא להתפרק מנישקה הגרעיני.
    מ וכר ,מוכר התהליך הנפשי שעובר על מי שקורא 90,000 ספרים ועובר לחיות בעולמו הדמיוני ומוצא אסמכתאות לכל פנטזיה בספרים….
    אה וערפאת הסכים לשלום בקמפ דיויד ורק ברק קילקל וישראל אשמה באינטיפדה ובכישלון אוסלו. ומצטער אם יש איזה פנטזיה ששכחתי לציין.

    • טוב, שכנעת אותי. לא צריך לקרוא ספרים- עדיף להיות בור ולדקלם סיסמאות תעמולה ששמעת בכל מיני מקומות. בכלל – למה ללמוד דברים חדשים כשאתה בטוח שאתה יודע הכל? בעצם – למה צריך ללמוד לקרוא בכלל?

      הדבר המאוס ביותר בניאו-שמרנות, ככה"נ, הוא קידוש הבורות.

    • דרך אגב, מעניין לראות איך אתה ממציא לעצמך איש קש המייצג את הקבוצה הדמיונית (והדמונית) הנקראת "שמאלנים" – שאין כמעט כל קשר בינו לבין המציאות. הרי כל ה"טיעונים" שהבאת למעלה מעולם לא נאמרו על ידי, ולא ע"י אף אחד אחר שאני מסתמך עליו. אני משער שהמשפט על "שמונה מיליונים גרמנים שהתנגדו להיטלר יום יום" נועד אלי, מכיוון שהעזתי בעוונותי לחקור את ההתנגדות הגרמנית להיטלר. הוא מראה, מקסימום, שלא קראת את מה שכתבתי על הנושא, ואם קראת – לא הבנת מילה. אבל זה מחזיר אותנו לנקודה הקודמת. מי שחושב שהוא יודע את כל האמת בלי לקרוא – יישאר לנצח בור ששבוי בידי תעמולה. הטענה שלי כלפיך אינה שאתה לא מכיר את הנושאים שאתה כותב עליהם (אם כי גם זה נכון), אלא שאתה לא מוכן ללמוד, ולמעשה לא יכול לנהל דיון משום סוג.

  15. הנדרסון מלך הגשם

    דני… הדיון הוא לא אם צריך לקרוא או לא. ברור שצריך.. תתפלא אני גם קורא די הרבה אם כי כחובבן ולא כמקצוען…
    הימני הבור- זה איש הקש שלך.
    הטענה אינה נגד קריאה אלא נגד הסתמכות על "אני קראתי הרבה" כמה שכביכול נותן
    איזה איצטלת אמיתות לתיאוריות ומי שקרא פחות אין לו זכות דיבור.
    לגבי תנועת ההתנגדות- כל הכבוד על ההעמקה ולא המצאת דבר יחד עם זאת מכל עשרות הנושאים שמעלה השואה ההתמקדות שלך בזה אולי רק בזה מעוררת תהיה.
    למה בראונינגד באנשים פשוטים מתמקד באיך יכלו גרמנים מן השורה להבפוך בקלות לרוצחים תוך הפרחה מראש של גודהגן שהופיע אחריו וקרשאו גם חקר את הנושא הזה והציג תיזה משלו בשאלת הפונקציונליסטים מול האינטנציונליזם ובראוניג כתב על הדרך אל הפיתרון הסופי. אתה מתמקד רק בהיו גיבורים גרמנים. אתה לא אומר שהרוב היו כאלו ,אבל מי שהיה קורא רק אותך ,כנראה שזה מה שהיה חושב….
    .

    • אני לא יודע כמה אתה קורא או לא קורא. הדבר שאני בטוח בו- הוא שאינך קורא היטב את טיעוני הצד שאתה מתווכח איתו, ולכן מאד קשה לנהל איתך דיון ממשי. מי שלא יודע ולא קרא, צריך להקשיב וללמוד, ולצערי אתה לא עושה זאת (בניגוד 99% מהמגיבים כאן) אלא מעדיף להתנגח באופן רגשי ולא רציונלי.

      שאלתי אותך, למשל, מדוע האסלאם הוא "פשיסטי" בהתאם להגדרות מקובלות של פשיזם, והאידיאולוגיה של האסלאם הקיצוני. התגובה שלך, שהתעלמה לחלוטין מהשאלה, הוכיחה שההיכרות שלך הן עם הפשיזם, והן עם האסלאם הרדיקלי, היא נמוכה מאד. זה בפני עצמו בסדר- אבל הבעיה שלך, שוב, היא שאינך מוכן ללמוד.

      באשר להתנגדות הגרמנית, כאן הטענות שלך כבר מגיעות לתחום הביזאר. ספרים כלליים על מלחמת העולם השנייה והשואה יש די והותר, וכל אחד כותב על האספקט שמעניין אותו. אני באופן ספציפי מתמחה בהתנגדות צבאית ורשתות קשר- לא רק בגרמניה אלא גם במדינות אחרות כמו יפן וסין, ואין לי שום כוונה להתנצל על זה. אף אחד לא קורא רק אותי – תהיה רגוע. דרך אגב- כתבתי גם על דברים אחרים כמו שאלת הפצצת אושוויץ ועל אלף דברים אחרים שלא קשורים להתנגדות הגרמנית בכלל. מבט אחד ברשימת הפרסומים שלי, הזמינה בבלוג- היתה מראה לך את זה. אבל אתה, כמובן, לא טורח לבדוק לפני שאתה צווח.

      • הפוך הנדרסון. הנימוק שלך הוא 'אני לא צריך לקרוא אלף ספרים כדי לדעת מה האמת והאמת היא שהערבים רעים אז למה להביא דוגמאות מהיהודים אם יש ערבים שאפשר להאשים?'
        וככה זה ממשיך – הממשלה שלנו מושחתת – תראו מה היה בזמן מפא"י , הרב עובדיה יוסף מגנה שופטים בבית המשפט כי הם מקבלים עדות מנשים – יש גם פרופסור שמאלני שהרביץ לאשתו , רב כותב ספר כמו 'תורת המלך' – אבל כל הערבים רוצים להרוג אותנו. וכן הלאה וכן הלאה , כל טענה וכל עובדה לא נעימה נענית מיד בזריקת ההאשמה על מישהו חיצוני.
        ולמה באמת לא כתבו פה כלום על ההתחממות הגלובלית? פשוט שרלטנות הבלוג הזה.

  16. לדעתי יש כאן ערבוב בין סחר העבדים לבין העבדות עצמה. המוסלמים היו חלק חשוב בסחר העבדים המערבי. הם מכרו עבדים שחורים לספינות העבדים האירופיות והאמריקאיות. זה נכון שמרגע שהעבדים הועמסו לספינות האחריות על תנאי המסע ותנאי העבודה היו מערביות. משום מה התפתח מיתוס שהנוצרים והיהודים עסקו בסחר עבדים והמוסלמים לא, דבר שגרם להקמת "אומת האיסלאם" ולהתאסלמות אפרו-אמריקאים רבים (מוחמד עלי כדוגמא).

    עד כמה שאני יודע הגזענות נגד השחורים קיימת בחברה הערבית גם היום. יש בארץ קהילות של פלסטינים ממוצא אפריקאי שחור ששאר הפלסטינים לא מתחתנים איתם. למשל הכפר הסודני הקטן בעיר העתיקה או ג'אסר אל-זרקא.

    • כל הדברים שאתה כותב נכונים, וגם ציינתי שהסוחרים המערביים השתמשו בקבלני משנה אפריקאיים – חלק גדול מהם מן הסתם מוסלמים (אבל לא רק). גזענות נגד שחורים אכן קיימת עד היום בעולם הערבי והמוסלמי.

  17. מאמר ערני ומעורר, תודה רבה.
    את תוכנית ספינת העבדים כדאי היה לקשר לגרסה נוחה לקריאה http://oll.libertyfund.org/index.php?option=com_content&task=view&id=1573&Itemid=99999999 ומסתבר שזה פמפלט של המתנגדים לסחר עם תיאורים מאלפים.

  18. תודה רבה, לינק שימושי ומרתק. קישרתי בגוף המאמר, מתחת לתמונה.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: